10 miljoner extra till skolan och satsningar på klimatet

Mittenstyret för Salems bästa, från vänster: Wictoria Berglund (C), Åsa Dahl (L), Arne Närström (S), Anders Klerkefors (R)

Mittenstyret återställer skattesatsen till 2021 års nivå (fortfarande bland de lägre på Södertörn). Genom detta kan vi tillföra 10 miljoner kronor extra till skolan, se till att Nattis finns kvar för de som behöver och göra nödvändiga klimatsatsningar. Dessutom kompenserar vi för löneökningar med 3,5 %.

Mittenstyret för Salems bästa delar en gemensam grundsyn att Salem ska vara en grön, trygg och levande kommun där medborgarnas bästa står i centrum. Kommunen står inför flera stora utmaningar, inte minst när det gäller trygghet, ökade kostnader, sjunkande resultat i skolan och klimatförändringar. För att ta oss an detta på bästa sätt kommer vi att ha samarbete mellan partier, involvering av medborgarna och nytänkande kring arbetssätt i fokus.

Kommunen är just nu i en mycket tuff ekonomisk situation och läget kommer att kvarstå även under 2024. För att möta utmaningarna och fortsätta bygga en stabil och trygg kommunorganisation behöver vi ha god ekonomi och tillräckliga resurser. Vi behöver effektivisera våra verksamheter och processer, men även återställa skattesatsen till 19,67 kr per intjänad hundralapp. Vi ska också se över våra långsiktiga investeringar så att dagens medborgare och framtida generationer får mesta möjliga värde för pengarna.

Mittenstyrets budget 2024 i korthet:

• 3,5 % lönekompensation
  • Återställning av skattesats till 2021 års nivå (19,67) vilket innebär 12 000 tkr 2024, 12 800 tkr 2025 och 13 000 tkr 2026.
  • Återställd skatt ska tillföras budgetposten "Kommunstyrelsen till förfogande" och för 2024 vara riktade till:
  • Grundskolan 10 592 tkr
  • Nattis 608 tkr (exkl ev. statsbidrag)
  • Projekt Ökad skolnärvaro 500 tkr
  • Klimatåtgärder 300 tkr

– Jag är jätteglad över att vi fått till ett Mittenstyre i Salem. Det ekonomiska läget är fortsatt tufft, men vi gör trots detta nödvändiga satsningar på skola och klimat. Centerpartiet är extra glada över att med Mittenstyret starta ett klimatråd för att på bästa sätt inkludera fler i klimatarbetet, säger Wictoria Berglund, gruppledare för Centerpartiet.

Vid kommunstyrelsemötet den 6 november bifölls vår budget. Det betyder att Mittenstyrets budget läggs fram vid kommunfullmäktige den 23 november. Vid det mötet kommer även förslag om ny ledning för kommunen att tas upp.