Tre gång- och cykelstråk i Rönninge ska nu ses över

Wictoria Berglund (C), ordförande i tekniska nämnden.

Tekniska nämnden har beslutat att under 2026 utreda tre centrala stråk i Rönninge: Rönninge centrum, Rönninge skolväg och Sandbäcksvägen. Syftet är att stärka framkomligheten och trafiksäkerheten för gående och cyklister – särskilt barn och unga på väg till skola, fritidsaktiviteter och kollektivtrafik.

Sammanfattning

Under 2026 utreder Salem tre viktiga stråk i Rönninge – Rönninge centrum, Rönninge skolväg och Sandbäcksvägen – för att stärka trafiksäkerhet, framkomlighet och ett mer sammanhållet gång- och cykelvägnät. Förslagen i gång- och cykelplanen är startpunkter, men inga lösningar är beslutade. Utredningen ska hitta de mest hållbara, praktiska och trafiksäkra alternativen utifrån faktiska förutsättningar.

Tre stråk som ska analyseras närmare

1. Rönninge centrum

En central knutpunkt för boende, skolresor och kollektivtrafik. Här ska utredningen se över hur gång- och cykelstråken kan kopplas ihop på ett tryggt och tydligt sätt. Det behövs för så väl bilister som gångtrafikanter och cyklister.

2. Rönninge skolväg

Ett viktigt skolstråk där många barn och unga rör sig dagligen. Här behöver tryggheten öka, och utredningen ska ta reda på vilka lösningar som fungerar bäst just här — utan att låsa fast sig vid en specifik åtgärd i förväg.

3. Sandbäcksvägen

Ett huvudstråk i gång- och cykelplanen som bland annat används för skolresor till Noblaskolan och Rönninge skola. Utredningen ska se över gång- och cykelbanans bredd, korsningar och andra möjliga förbättringar för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Trygghet, delaktighet och hållbar utveckling

För Centerpartiet i Salem är trygga och sammanhängande gång- och cykelvägar en del av kärnuppdraget. De påverkar barns självständighet, ungas rörlighet, äldres delaktighet och möjligheten att välja ett hållbart sätt att ta sig fram i vardagen.

Ett genomtänkt cykelvägnät är också en viktig del av ett Salem som håller ihop – mellan bostadsområden, skolor, fritidsmiljöer och centrum. Arbetet handlar också om att stärka säkra skolvägar, så att barn och unga kan ta sig fram tryggt varje dag.

Vi vill att hela trafiksystemet ska fungera som en helhet, där det är enkelt att välja det färdsätt som passar bäst – bil, gång, cykel eller kollektivtrafik. När alla delar fungerar tillsammans ökar både friheten och framkomligheten.

Wictoria Berglund (C): “Vi behöver lösningar som fungerar i verkligheten – inte bara på papperet”

– Gång- och cykelplanen är ett bra underlag, men den måste alltid testas mot verkligheten. Därför utreder vi nu de tre stråken ordentligt säger Wictoria Berglund (C), ordförande i tekniska nämnden.

Nästa steg

Utredningen genomförs under 2026 inom befintlig budget. När den är klar tar tekniska nämnden ställning till vilka åtgärder som är mest lämpliga och möjliga att genomföra under 2027.

Vanliga frågor (FAQ)

Varför utreds just dessa tre stråk?

De används av många gående och cyklister och har identifierats som särskilt viktiga för säkra skolvägar och sammanhängande förbindelser i Rönninge.

Är det redan bestämt hur gång- och cykelvägarna ska byggas?

Nej. Gång- och cykelplanen innehåller förslag – men utredningen ska pröva dem mot faktiska förutsättningar, trafiksäkerhet och praktisk genomförbarhet.

Vad händer om förslagen i gång- och cykelplanen inte fungerar?

Då tas andra, bättre och mer hållbara lösningar fram.

När får vi veta vad som faktiskt ska byggas?

När utredningen är klar under 2026 beslutar tekniska nämnden vilka åtgärder som är mest lämpliga.

Har detta med budget att göra?

Utredningen sker inom befintligt budgetutrymme för 2026 och 2027.

 

Har du frågor om arbetet med gång- och cykelvägarna?

Hör gärna av dig till oss!