Anropsstyrd trafik kan bli verklighet i Salem/Rönninge

Wictoria Berglund (C), ordförande i tekniska nämnden, driver arbetet för att införa on demand-trafik i Salem och Rönninge.

Region Stockholm öppnar för att införa on demand-buss i Rönninge. Det skulle göra det möjligt för fler Salembor att resa klimatsmart och flexibelt, framförallt i områden som Rönninge, där det i dag går få bussar.

Anropsstyrd trafik är en flexibel form av kollektivtrafik där resenären bokar sin resa via app eller telefon, och en mindre buss hämtar upp efter behov.

Läs mer om vårt arbete med hållbar trafik i Salem.

Salem kan nu bli nästa kommun i regionen där anropsstyrd trafik, ibland kallad on demand eller dynamisk kollektivtrafik, införs.
Det står klart sedan Region Stockholm öppnat för att pröva flexibla lösningar i fler områden där det kan bidra till en mer attraktiv och effektiv kollektivtrafik.

– Det här är en riktigt spännande möjlighet för Salem, säger Wictoria Berglund (C), ordförande i tekniska nämnden.
– Anropsstyrd trafik gör att fler kan resa kollektivt, även i delar av kommunen där det idag inte finns täta turer. Det handlar om valfrihet, klimatnytta och tillgänglighet på samma gång.

Wictoria Berglund ska träffa Nobina för att diskutera utvecklingen av Salems kollektivtrfik. (Länstidningen)

Regionens besked och förslaget om anropsstyrd trafik i Salem

På Centerpartiets initiativ föreslog Tekniska nämnden i sitt remissvar till regionen, om trafikförändringar 2026, att Salem ska få testa anropsstyrd trafik i lågtrafikerade områden – till exempel där linje 731 går i dag, i Rönninge.

Förslaget fick stöd av alla partier i kommunfulmäktige, och nu har Region Stockholm svarat att de gärna för dialog med kommunen.

– Det visar att våra förslag får genomslag. Vi har arbetat för att utveckla kollektivtrafiken i Salem, och nu tar vi nästa steg mot ett mer hållbart Salem, säger Wictoria Berglund (C).

Vad on demand-trafik innebär för resenärer i Salem och Rönninge

Anropsstyrd trafik – även kallad on demand eller dynamisk kollektivtrafik – innebär att du bokar din resa via app eller telefon, utan fast tidtabell eller fasta hållplatser. En mindre buss hämtar upp dig när du behöver åka – och du delar resan med andra som ska åt samma håll.

Modellen används redan i flera kommuner i Sverige och gör det möjligt att resa kollektivt utan att vara beroende av bil – samtidigt som klimatpåverkan minskar.

– Det här är framtidens sätt att resa i mindre kommuner. Smidigt, klimatsmart och tillgängligt för fler, säger Wictoria Berglund (C).

Anropsstyrd trafik som del av Salems hållbara kollektivtrafikarbete

Centerpartiet i Salem har länge arbetat för att stärka kollektivtrafiken och skapa fler hållbara resmöjligheter.
Beskedet om att buss 745 mellan Uttran och Fridhemsplan återinförs under 2026 är ett annat exempel på hur Salems synpunkter fått genomslag i regionen.

– Vår utgångspunkt är enkel: vi vill att Salem ska vara en kommun där det är lätt att resa hållbart och tryggt – oavsett var du bor, säger Wictoria Berglund (C).
– Anropsstyrd trafik är nästa naturliga steg för ett mer hållbart och tillgängligt Salem..

Fakta: Så funkar on demand-trafik

  • Bokas via app eller telefon
  • Ingen fast tidtabell
  • Virtuella hållplatser
  • Hämtar upp resenärer efter behov
  • Kallas även on demand eller dynamisk kollektivtrafik
  • Klimatsmart – färre tomma turer
  • Ger mer valfrihet och ökad tillgänglighet i hela kommunen

Sammanfattningsvis kan anropsstyrd trafik ge Salem både bättre tillgänglighet och mer hållbara resor framåt.

Läs intervju med Wictoria Berglund (C), ordförande i tekniska nämnden, i Mitti om förslaget att bli pilotkommun för framtidens kollektivtrafik.

Regionen öppnar för dialog om att införa anropsstyrd trafik i Salem.