Hans Peter Fransson

Raili Nilsson

Hans Peter är ersättare i Bygg- och miljönämnden, vice ordförande i Salemcenterns kretsstyrelse och nämndeman vid Södertälje tingsrätt.

hp.fransson@hotmail.com

Vem är du?

– Jag är drygt 60 år och har jobbat som chef och ledare i IT-sektorn de senaste dryga 25 åren och har en bakgrund som officer i Marinen. Mitt fokus idag är området GRC dvs Governance, Risk och Compliance. Vad det är får vi ta över en kaffe när vi ses…

Är sambo och har barn och barnbarn.

Jag jagar steg så antingen rör jag mig runt i kommunen eller står på mitt gåband i garaget.

Att resa och uppleva nya saker, äta god mat och umgås med familj och vänner är viktiga saker för mig.

Varför blev du Centerpartist?

– Det är nog mer en slump. Jag hade inga direkta planer att engagera mig politiskt men intresset har ökat och det var självklart att valet föll på just Centerpartiet där jag känner att mycket av mina värderingar delas av partiet. Allas lika värde och klimatfrågan är bara två exempel på områden som engagerar.

Vilka är dina hjärtefrågor?

– Det som är grunden för arbetet just nu är att mota högerpopulismen i Europa genom att stärka de liberala krafterna i parlamentet. EU-valet är nyckeln till att vi ska kunna fortsätta klimatarbetet, främja de demokratiska krafterna och sätta stopp för länder som blir allt mer auktoritära. Vi måste stå upp för freden, friheten och klimatet.

Detta har en direkt koppling till våra möjligheter lokalt i Salem att jobba med klimatomställningen, integrationen av nyanlända och allas lika värde.

Lokalt besökstips?

– Att ta en långpromenad i skogarna runt Söderby eller en kortare runt Flaten.

Bli medlem i Centerpartiet