Ska varje villaägare lämna sin arbetsplats och ge sig ut med skyffel och sand när snön faller?

Åsa Hittig och Henrik Hittig

Södertälje har valt att lägga ansvaret för snöröjning av trottoarer på dem som äger en fastighet som ligger utmed en trottoar. Är inte det märkligt?

När snön faller ska varje villaägare lämna sin arbetsplats och ge sig ut med skyffel och sand för att kommunens innevånare ska kunna ta sig säkert fram till fots. För det måste väl vara så de har tänkt? Att villaägarna är mer agila än entreprenörerna? Hur som helst så verkar det inte fungera så. Många fastighetsägare tar inte sin uppgift på fullaste allvar. De har antagligen annat för sig om dagarna, eller så är de bortresta, eller sjuka. Hur som helst blir effekten att det inte går att använda trottoarerna vintertid. Även om många fastighetsägare fullföljer sin uppgift exemplariskt så är en kedja inte starkare än sin svagaste länk.

Vi i Centerpartiet tycker att alla gående, på väg till buss, affär eller ute för daglig motion, ska kunna göra det på ett säkert sätt. Ansvaret för trottoarerna ska tas av kommunen så att snöröjningen blir snabb, effektiv och med hög kvalitet. Och detta är på inget sätt oprövat, 4 av 10 kommuner tar sitt ansvar för snöröjningen, enligt en undersökning gjord av Villaägarna.

Åsa Hittig (c)
Henrik Hittig (c)