Ett smartare SL-kort

För att fler ska våga lita på kollektivtrafiken vill vi förbättra informationen om trängsel och förseningar, om hur man kan planera en kombinationsresa, eller bara hur man hittar till rätt hållplats eller perrong.

Det ska vara lätt att känna igen sig och veta var man är. Vi vill också säkerställa enhetlig och igenkänningsbar resenärsinformation på till exempel skyltar i fordon, på stationer och hållplatser, samt i utvecklade linjekartor.

Att människor går eller cyklar till och från kollektivtrafik har en stor positiv hälsoeffekt. Centerpartiet vill att biljettsystemet ska utformas med möjligheten till aktiv mobilitet, det vill säga det ska i reseappen vara möjligt att aktivt välja gång eller cykel som färdsätt på valda sträckor.

Centerpartiet vill att kollektivtrafiken fortsatt ska finansieras till hälften av betalningar från biljetter och reklamintäkter och till hälften av skatteintäkter. Taxor är ett viktigt styrmedel som kan påverka valet av resa, antingen valet mellan annat transportsätt och kollektivtrafik, eller vilken tid på dagen man väljer att resa. Vi behöver säkerställa att biljettsystem och biljettsortiment är lätta att förstå och att de skapar incitament till att resa kollektivt. Centerpartiet i Region Stockholm vill se gemensam biljettportal, betalsystem, och reseplanerare både för land- och sjötrafik.

Centerpartiet vill införa ett smart automatiserat biljettsystem som känner av att resenären köpt rätt biljett och automatiskt summerar en resenärs enskilda resor. När enskilda resor tillsammans uppnått beloppet för ett periodkort, exempelvis ett 30- dagarskort, ska biljettsystemet känna av det och automatiskt övergå till ett periodkort. Därmed säkerställs ett pristak så att en resenär inte betalar mer för enskilda resor under en period jämfört med periodkort.

Centerpartiet vill:

• Främja aktiv mobilitet i SL-appen med val av cykel och gång som en del av resan.
  • Införa ett smart automatiserat biljettsystem som känner av att resenären köpt rätt biljett och automatiskt summerar en resenärs enskilda resor.
  • Det blir billigare att resa under lågtrafik.
  • Region Stockholm ska fortsätta med reserabatter för pensionärer, studenter och ungdomar samt med bibehållet ö-kort för de fastboende i skärgården.
  • Införa en gemensam biljettportal, betalsystem, och reseplanerare för land- och sjötrafiken.
  • Öka möjligheten för privat linjetrafik att omfattas av i SL-kortet även höst, vinter och vår.
  • Vid hållplatser visas både när nästa avgång sker och även hur lång tid det tar att gå till nästa hållplats, i syfte att öka möjligheterna för resenärerna att promenera under väntetiden.

Bli medlem i Centerpartiet