Nej till angiverilagen

Tillsammans med de andra styrande partierna i Sundbybergsmajoriteten, S, V och MP, så beslöt vi på senaste mötet i kommunstyrelsen att skicka ett brev till regeringen där vi tydligt säger nej till planerna på en angiverilag.

Skrivelse till regeringen från kommunstyrelsen med anledning av anmälnings-och informationsplikt för anställda inom offentlig sektor

Sundbybergs stad vill med denna skrivelse poängtera att de förslag som Tidöavtalet anger avseendeanmälningsplikt för personal inom kommunal sektor riskerar att få stor negativ inverkan på vår verksamhet.

Tidöavtalet mellan regeringspartierna Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och samarbetspartiet Sverigedemokraterna innehåller ett förslag som innebär anmälningsplikt för anställda inom offentlig sektor. Det innebär att vissayrkesgrupper skulle bli skyldiga att informera Migrationsverket och Polismyndigheten då de kommer i kontakt med papperslösa personer. Detta i syfte att försvåra möjligheten att leva i Sverige utan tillstånd. Regeringen har aviserat att ett tilläggsdirektiv till den pågående utredningen om stärkt återvändandeverksamhet (Ju 2022:12) ska presenteras med anledning av förslaget.

Skyldigheten att rapportera papperslösa vuxna och barn skulle innebära en etisk stress och såledesförsvåra för specifika yrkesgrupper att kunna utföra sitt arbete. En sådan situation skulle få stor negativ inverkan på såväl Sundbybergs stads verksamhet som arbetsmiljön för våra medarbetare. Sundbybergsstad ställer sig bakom kritiken som har anförts från berörda fackförbund som anger att det inom ramen för yrkesrollen inte ingår att ägna sig åt angiveriverksamhet.

Det aviserade tilläggsdirektivet tycks stå i skarp kontrast mot bland annat socialtjänstlagen, skollagen och bibliotekslagen. Likaså kommer anmälningsplikten i konflikt med barnkonventionen. Dessutom ser vi med oro på hur en sådanplikt skulle påverka tilliten och förtroendet för våra verksamheter. Till exempel skulle det försvåra för medarbetare inom socialtjänsten att utföra sitt arbete och nå dem som är i behov av stöd.

Med anledning av vad som anförts ovan uppmanar Sundbybergs stad därför regeringen att inte gå vidare med förslagen om införandet av en anmälningsplikt som omfattar anställda inom offentlig sektor.

Å Sundbybergs stads vägnar

Peter Schilling (S)