En välskött stad med ansvarsfull ekonomi

Stockholm har och ska fortsatt ha en stabil ekonomi med en budget i balans. För att det ska vara möjligt behöver vi fler jobb, fler företag och en hållbar tillväxt. Då krävs att skatterna är låga så det lönar sig att jobba att regelkrångel och byråkratin minskar. Samtidigt måste vi se till att Stockholm har råd att genomföra viktiga reformer i välfärden och investeringar i miljö och klimat.

Centerpartiet vill:

• Att Stockholms stad ska fortsätta ha en stabil ekonomi och en budget i balans
  • Att kommunalskatten ska sänkas om ekonomin tillåter
  • Att varje skattekrona ska användas effektivt och genomtänkt
Drönarbild Stockholms stadshus

För Centerpartiet är det viktigt att människor ska få bestämma mer över de pengar de själva arbetat ihop och det ska märkas i plånboken att man jobbar. Det ska alltid löna sig att gå från bidrag till arbete. Det ska också löna sig mer att arbeta när man är äldre. När fler personer arbetar fler timmar förstärks Stockholms ekonomi långsiktigt. Därför bör målet vara att inkomstskatten bör vara så låg som möjligt då den betalas på människors inkomster. Centerpartiet vill att skatten sänks när det finns möjlighet.

Stockholms stad ska använda sina pengar på ett sätt där varje skattekrona används effektivt och genomtänkt, därför måste den kommunala förvaltningen alltid arbeta för att effektiviseras och onödig byråkrati måste minimeras.

Det är viktigt att Stockholms stad har en ekonomi som klarar framtidens utmaningar. En långsiktigt hållbar ekonomi som klarar framtidens stora investeringsbehov men också klarar framtida kriser och lågkonjunkturer. En stabil ekonomi är grunden för att säkerställa att inte vår gemensamma välfärd som förskola, skola, äldreomsorg och socialtjänst, ska behöva utsättas för stora nedskärningar.

Håller du med? Bli medlem i Centerpartiet!

Vill du veta mer om vår politik?
Ladda ner hela valplattformen som en pdf , 582.4 kB.

Miljö och klimat

Engagera dig!