Flera kandidater från Uppsala län i valet till europaparlamentet 2024

Förra veckan presenterade Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok och nomineringskommitténs ordförande Jan Andersson förslag på lista till Europaparlamentsvalet 2024. Bland de nominerade finns flera namn från Uppsala län.

-Det här är en stark valsedel där alla kandidater tillsammans har med sig olika viktiga perspektiv och erfarenheter och jag känner mig väldigt trygg med att de kan representera hela Sverige i EU. Vi har arbetat brett i hela rörelsen för att ta fram det här förslaget, säger Jan Andersson, ordförande i nomineringskommittén

I våras öppnades nomineringsprocessen och medlemmar i centerrörelsen fick då möjlighet att nominera kandidater. Därefter genomfördes en rådgivande medlemsomröstning. Förslaget som presenterades idag beslutas av Centerpartiets förtroenderåd den 24 november.

Följande kandidater från Uppsala läns finns med i förslaget till valsedel:

• 32. Nora Karlsson, Uppsala
  • 35. Johan Örjes, Enköping
  • 48. Johanna Engström, Uppsala
  • 55. Magnus Hellmark, Enköping
  • 56. Unn Harsem, Uppsala

-Det känns väldigt bra att Uppsala län har en stark laguppsättning på Centerpartiets lista i valet till Europaparlamentet. Centerpartiet vet att det går att lösa vår tids stora frågor om vi samarbetar bättre även utanför landets gränser. Det gäller inte minst för att trygga vår säkerhet och för att klara klimatkrisen, säger Helene Zeland Bodin, distriktsordförande.