Erik Evestam, kandidat i EU-valet

Beskriv ditt EU med tre ord
Maten - Skogen - Anständigheten

Vilka är dina viktigaste frågor som du vill driva i Europaparlamentet?
Vi måste stärka vår beredskap och producera mer mat i hela EU. Vi måste ha en klimatpolitik som är offensiv och gör vårt näringsliv konkurrenskraftigt när vi ställer om från den svarta fossila kolatomen till gröna.

Vi måste också ha ett anständigt Europa som värnar mänskliga rättigheter, öppenhet och tolerans. De auktoritära krafter som växer sig starkare skapar konflikter och motsättningar mellan människor som hotar hela vår samverkan. Nationalism gör EU både dystrare och fattigare.

Vi behöver ha ett EU som orkar prioritera och inte lägger i saker som är nationella angelägenheter, exempelvis skog.

Beskriv dig själv
Jag är 51 år, bor i en liten by på landsbygden i Säffle, södra Värmland tillsammans med min familj. Jag har tidigare jobbat som journalist, ledarskribent och med frågor kring de gröna näringarnas utveckling. Efter valet 2022 fick möjlighet att jobba med politik på heltid som ordförande för Regionala Utvecklingsnämnden i Region Värmland. På fritiden pysslar jag med huset och försöker hålla igång träningen inom löpning och cykel.

Läs mer om Eriks frågor - klicka här.

Har du frågor om min kandidatur eller plattform, då är det bara att höra av sig.

Bli medlem i Centerpartiet