Fredrik Christensson (C) började i Robotdalen och avslutade med skogen.

Den centerpartistiske riksdagsledamoten Fredrik Christensson besökte Västmanland under fredagen den 9 mars. På besökslistan stod Expectrum, Robotdalen, Västerås Science Park och Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg. Med start i Robotdalen och avslutning med skogen fick Fredrik se två framtidsbranscher som har stort fokus i länet.

Fredrik Christensson är talesperson i frågor kring högre utbildning och forskning samt ungas jobb. Besöken tog upp frågor kring innovation samt matchningen på arbetsmarknaden där företaget Wopify berättade om sin tjänst där artificiell intelligens (AI) används för en effektivare platsmarknad för jobbannonser.

På Skogsmästarskolan, en av länets universitetsutbildningar, lyftes frågor kring hur vi kan förenkla för fler att utbilda sig inom skogsnäringen. Diskussion fördes också om äganderätten och brukanderätten med perspektivet på att skogen måste få brukas för att kunna ställa om till ett biobaserat samhälle.