Låt oss hylla att vi bor i ett demokratiskt land

Den 21 mars inträffar något historiskt. För första gången någonsin kommer västeråsare att få tycka till i en lokal fråga, efter ett enormt folkligt engagemang som uppkommit där man tycker att fel beslut har fattats i Västerås kommunfullmäktige. Vi som har förmånen att bo i en demokrati, borde vara stolta över det. Medborgare har möjlighet att ge en ”folkets återremiss” och inte bara avge en röst på ett politiskt parti vart 4:e år.

För vissa människor är det första gången man får delta i ett demokratiskt val. För att man hunnit fylla 18 år eller för att man flytt hit från länder där demokratiska val saknas. Det är stort. Oavsett vad man tycker i sakfrågan är det en seger för demokratin. Rätt hanterat kan det väcka ett politiskt intresse och fortsatt engagemang. Fel hanterat riskerar det att spä på politikerföraktet.

Det vi har att ta ställning till är om det är klokt att avveckla infrastruktur värd runt en miljard, som årligen kostar cirka 25 miljoner. Det är 2 promille, två tusendelar, av kommunens totala årliga omsättning på 10,6 miljarder och som samhällsekonomiskt ger tillbaka intäkter på cirka 90 miljoner. Infrastruktur som genererar arbetstillfällen, ger möjlighet att ha fungerande beredskap i länet och kan bli en viktig del i att snabba på omställningen till klimatsmart flyg.

Vi i Centerpartiet uppmanar alla att kryssa nej till att avveckla en fungerande infrastruktur, men det viktigaste är alla sätter sig in i frågan och utnyttjar sin rösträtt. Annars överlåter man sin rösträtt till alla andra.

Låt oss hylla att vi bor i ett demokratiskt land där medborgare kan säga sin mening i en lokal folkomröstning under en mandatperiod, utan att riskera livet. Det sker nu i Västerås den 21 mars och det är historiskt

Reidun Andersson (C) Kretsordförande

Vicki Skure-Eriksson (C) Gruppledare