Västerås flygplats är lönsam!

Miljöpartisterna Lorentz Tovatt och Markus Lindgren skriver i Expressen den 17 mars om ”Stoppa miljonrullningen till regionala flygplatser”, med anledning av folkomröstning som sker i Västerås den 21 mars. En historisk folkomröstning efter ett enormt folkligt engagemang.

Tovatt och Lindgren påstår att det regionala flyget är en förlustaffär med en halv miljard per år. Det är en sanning med modifikation. Det är resultatet sedan staten klev ur delägarskapen i de mindre regionala flygplatserna och bara äger de 10 största flygplatserna, vilka gör en vinst på runt en miljard per år. Tittar man på de regionala flygplatserna och de statligt ägda flygplatserna tillsammans så går flyget totalt med en halv miljard i överskott. Men vinsten tar staten.

I kampanjen har MP valt att jämföra äpplen och päron. De påstår att en nedläggning av Västerås flygplats kommer räcka till både undersköterskor, lärare och vårdpersonal. Det finns ingen hejd på vad 25 miljoner, motsvarande 2 promille av Västerås kommuns totala ekonomi, ska räcka till.

De blundar dock för den samhällsekonomiska utredningen som visar att företagen som är beroende av en fullt utrustad flygplats, genererar 3–4 gånger mer i intäkter till staten, regionen och kommunen mot vad den kostar. De blundar för oron som finns hos både regionen och Länsstyrelsen kring försämrad beredskap, inga ambulansflyg eller organtransporter, vilket inte bara påverkar invånare lokalt i Västmanland utan människor i hela Norden som väntar på transplantationer.

Vi står inför ett paradigmskifte inom hela transportsektorn. Även flygbranschen står inför en snabb omställning till klimatsmarta bränslen med plan som drivs med el, biobränslen eller vätgas. Speciellt eldrivna flygplan är intressanta för Västerås eftersom det möjliggör många mindre flygförbindelser på kortare sträckor där det saknas tågförbindelser.

I Västerås finns alla förutsättningar att forma den gröna tekniken tillsammans med det blivande universitet Mälardalens högskola. Tillsammans med ledande företag inom elektrifiering, digitalisering, automation och batterilagring kan Västerås göra skillnad. Vi kan bli en katalysator för den gröna omställningen inom transportsektorn där det klimatsmarta flyget är en viktig del.

För att det ska lyckas måste rutnätet av de mindre regionala flygplatserna finnas kvar. Både för landets beredskap och för att elflyget ska kunna bli verklighet. Här behöver staten ta ett större ansvar. Västerås flygplats är en viktig del i det rutnätet. Därför uppmanar vi alla västeråsare att kryssa NEJ till avvecklingen av Västerås flygplats i folkomröstningen den 21 mars!

Vicki Skure-Eriksson (C) Kommunalråd Västerås Stad

Magnus Ekblad (C) Regionråd Region Västmanland