Stark framtidstro i Västsverige

I helgen besökte Annie Lööf regionstämman i Västra Götaland och samtalade med deltagarna om prioriteringar nu och framåt för Sverige, det politiska landskapet och stundande valrörelse.

Från politiskt håll måste vi göra allt vi kan för att pressa tillbaka smittspridningen och se till att vi lyckas med vaccineringen. Vi måste också se till att krisstöd betalas ut. Nu handlar det om att rädda liv, företag och jobb.

Centerpartiet är med och styr i 19 av 21 regioner och med makt kommer ansvar. Västra Götaland har gjort ett bra jobb under pandemin och vänt på varje sten. Regionen har stöttat upp inom vård och omsorg, samtidigt som kommunerna har plockat bort regler och försökt underlätta för det lokala näringslivet.

Vi behöver nu fundera på hur en nystart ska se ut. Det måste vara roligare och enklare att starta företag. Vi behöver en företagarpolitik med regelförenklingar. Saltsjöbadsavtalet är en viktig reform som nu blir verklighet.

I Västsverige finns en stark framtidstro. Här finns utbildning, forskning och innovation, fordonsindustrin, nya spännande branscher inom bland annat spelutveckling och mycket annat. Vår röst behövs också i klimatarbetet där det finns stora möjligheter.

”En stark liberal kraft i mitten”

Det politiska landskapet har förändrats i grunden och Centerpartiet har en strategisk nyckelroll. Vi hade önskat att fler partier vill samarbeta i mitten. Nu är vi det enda borgliga partiet som säger nej till samarbete med SD och här måste vi stå pall. Vi behöver en politik med ordning och reda, men som är human. Vi ska stå upp för jämställdhet och jämlikhet. Vi får inte tystas. Därför måste vi rusta oss för att orka ta debatten, både åt höger och vänster. Vårt ledarskap och vår kraft framåt kommer att vara avgörande.

Inför den valrörelse som nu närmar sig måste vi berätta varför vi är centerpartister. Stå upp för våra värderingar och vår sakpolitik. Vi behöver finnas tillgängliga där människor är. I bygdegården, men också på sociala medier. Stötta varandra, stärk våra förtroendevalda och se till att engagera och fånga in de medlemmar och sympatisörer som inte tar steget till att bli politiker.