"Nationell Flygskatt tom populistisk symbolpolitik"

Rickard Nordin, Kristina Yngwe och Anders Åkesson

"Centerpartiet håller med forskarna Anna Elofsson, Jörgen Larsson och Jonas Åkerman om att det krävs globala styrmedel för att minska flygsektorns utsläpp", skriver Kristina Yngwe, Rickard Nordin och Anders Åkesson i en replik på DN Debatt.

Att flygsektorn internationellt alldeles nyligen kommit överens om ett tak för flygens utsläpp är ett första steg på vägen, även om det inte räcker.

Överenskommelsen innebär konkret att alla länder får samma förutsättningar och det drabbar inte enskilda länders konkurrenskraft på det sätt som olika utformade nationella flygskatter kan göra.

Det är extra viktigt sett mot bakgrunden att flera länder – bland annat Danmark och Irland – som tidigare infört nationella flygskatter dragit tillbaka dessa då den sortens särlösningar haft negativa effekter för samhällsekonomin och flygnäringen.

Därför håller vi med om att internationella ekonomiska styrmedel är den effektivaste vägen för att uppnå riktig klimatnytta.

Det är också med bakgrund i detta som Centerpartiet förespråkar förändringar i EU:s system för utsläppshandel så att det blir dyrare att släppa ut, inte bara för flygsektorn utan för alla utsläppare som ingår i handeln med utsläppsrätter. Vi ser också gärna att alla flyg, även de med slutdestination utanför EU, som idag är undantagna, inordnas i utsläppshandeln. För oss är det självklart att alla sektorer ska stå för sin klimatpåverkan, därför är det extra viktigt att jaga utsläppen med politik som ger konkreta resultat.

Införandet av en nationell flygskatt riskerar bli en kostsam och ineffektiv åtgärd för att komma åt utsläppen. Eftersom utsläppen regleras på EU-nivå och en minskning i Sverige betyder att utsläppsrätterna under EU-taket kan nyttjas av andra, exempelvis utländsk kolkraft.

Att från svensk sida exportera utsläpp till utlandet är en ineffektiv miljöpolitik.

Vi tror däremot att det finns andra saker som Sverige kan göra på nationell nivå och är eniga med Anna Elofsson, Jörgen Larsson och Jonas Åkerman om att biodrivmedel för flygplan bör prioriteras högre.

Genom att fasa ut fossila drivmedel och istället driva fler fordon – även flyg – på biodrivmedel finns stora miljövinster att göra.

Under förra veckan startade världens första kommersiella flyglinje som går på förnybara bränslen från skogsrester. Svenska Swedavia har uttalat en målsättning om att flyget enbart ska drivas på förnybara drivmedel, men konstaterar också att Sverige i dagsläget har för liten produktion av biodrivmedel.

För Centerpartiet är det uppenbart att en offensiv satsning på biodrivmedel för att fasa ut de fossila bränslena gör en avsevärt större klimatnytta än nationella särlösningar som flyttar utsläpp utomlands.

Tyvärr ser vi att Sverige har en regering som driver rakt motsatt politik när det gäller att fasa ut fossila bränslen. Genom höjd skatt på biodrivmedel har regeringen också bromsat utvecklingen av en näring som måste ha en ledande roll i omställningen av fordon, även flygplan.

Samtidigt vill de beskatta avstånd via en kilometerskatt på de lastbilar som transporterar skogsråvara till produktion av biodrivmedel. Även det är att sätta upp nya hinder för utvecklingen av bättre drivmedel.

Med det som bakgrund blir en nationell flygskatt tom populistisk symbolpolitik.

Kristina Yngwe, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet, Centerpartiet

Rickard Nordin, energipolitisk talesperson, Centerpartiet