Elisabeth Thand Ringqvist

Bild

Här kan du läsa om Elisabeth Thand Ringqvist på lättläst svenska.

Centerpartiets ledare heter Elisabeth Thand Ringqvist.

Hon är född 1972.

Elisabeth växte upp i Östersunds kommun, på ön Frösön.

Hon utbildade sig till civilekonom på Handelshögskolan i Stockholm.

Elisabeth har också studerat ryska i Sankt Petersburg.

Under en tid spelade hon mycket musik. Elisabeth kan spela instrumentet cello.

Idag är hon gift och har två vuxna barn.

Tidigare har Elisabeth jobbat med många olika saker. Ofta som chef eller ordförande.

Hon har mycket erfarenhet från både företag och politik.

I valet 2022 blev Elisabeth riksdagsledamot. Då blev hon också förste vice gruppledare för Centerpartiet.

På partistämman i november 2025 blev Elisabeth vald till Centerpartiets partiledare.

 

Här kan du se mer om vad Elisabeth gjort tidigare

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.