Vår Politik
Trygghet för alla
Centerpartiet vill att alla i Sverige ska
vara trygga. Du ska veta att det finns
vård och poliser när du behöver.
Vi vill ha:
- Mer valfrihet till vård och skolor.
- Kortare köer för att få vård.
- Möjlighet att ha en egen läkare
Vi vill att du ska kunna välja mer och
bestämma mycket mer om din vård.
Du ska ha rätt att träffa en läkare inom
tre dagar. Vi vill att du ska kunna träffa
samma läkare flera gånger.
Vi vill ha:
- Fler poliser i hela Sverige.
- Nolltolerans mot alla brott.
Brott är att göra något mot lagen.
Nolltolerans mot brott betyder att brott
alltid är fel. Den som är brottslig ska få
ett straff, till exempel fängelse.
Bra för miljön
Centerpartiet vill ha en grön tillväxt.
Det är en politik som är bra för Sverige
och bra för miljön. Vi tycker att tillväxt
kan ge fler gröna jobb. Det är jobb som
gör att miljön blir bättre.
Vi vill ha:
- Förnybar elproduktion i Sverige.
- Miljövänliga bränslen.
- Vardag utan gifter.
Förnybar el är till exempel vattenkraft,
vindkraft och solenergi.
Miljövänliga bränslen är till exempel el
och biogas. Mat, leksaker och mycket
annat som vi använder ska vara utan
gifter.
Fler jobb
Centerpartiet vill att fler i Sverige ska
få jobb. Då kan fler försörja sig själva.
Att försörja sig är att tjäna pengar för
att betala det man behöver, till exempel
mat och kläder.
Nu finns en risk att det blir två grupper
i samhället. En grupp med människor
som har arbete och en grupp med
människor som inte har arbete.
Vi vill göra så att det blir:
- Enklare för människor
att få sitt första jobb. - Billigare för små företag
att anställa personal. - Enklare för företag
att skapa jobb ihela landet.


