Centerpartiet lokalt
  • / Om Centerpartiet

Om Centerpartiet

Lättläst svenska om Centerpartiet.

Vårt parti heter Centerpartiet.

Centerpartiet startades för mer än hundra år sedan,

av bönder som ville att de som styrde Sverige skulle lyssna mer på dem.

I dag är Centerpartiet ett parti för alla människor.

Inte bara bönder.

Centerpartiet har nästan 40 000 medlemmar.

Mellan åren 2006-2014 var vi med i regeringen.

Vi är med och bestämmer i mer än 150 kommuner i hela landet.

Vi är ett liberalt och grönt parti.

Liberalt betyder att vi tycker att människor ska få bestämma mycket själva.

Grönt betyder att vi vill att Sverige ska ha en bra miljö.

Centerpartiet har tre frågor vi gillar extra mycket.

De frågorna är: företag, miljö och landsbygden.

Det betyder att vi vill att fler ska få jobb.

Att vi vill ha en bra miljö.

Och att vi vill att det ska bli bättre för människor som bor utanför städerna.