C vill ha EU-lag om fri rörlighet för HBTQ-personer

Den fria rörligheten tillhör EU:s kärna. EU-medborgare ska kunna arbeta och studera i andra medlemsländer med samma rätt till försäkringar och förmåner som landets medborgare. Även familjen ska få följa med. Och EU:s fria rörlighet måste garanteras för alla – oavsett hur personers partnerskap eller familjesituation ser ut.

EU kan inte bestämma hur äktenskap definieras i olika medlemsländer. Däremot är den fria rörligheten i högsta grad en EU-fråga. 2018 fastslog EU-domstolen att begreppet ”make eller maka” också inkluderar partners av samma kön. Alla medlemsstater måste därför garantera att samkönade par som är gifta eller ingått partnerskap har samma rätt till fri rörlighet som särkönade par. Men domen behöver förtydligas.

– Det finns tyvärr länder i EU som inte erkänner samkönade äktenskap och partnerskap och som diskriminerar mot HBTQ-personer. Konsekvensen blir att att den fria rörligheten i slutändan inte finns tillgänglig för dessa personer, vilket är helt oacceptabelt, säger Fredrick Federley, europaparlamentariker (C).

Centerpartiet vill se ny lagstiftning på EU-nivå som garanterar den fria rörligheten för alla. Lagen ska förhindra medlemsländer från att diskriminera mot HBTQ-personer som är gifta eller ingått partnerskap och som vill utnyttja den fria rörligheten. Make eller maka i samkönade äktenskap ska aldrig kunna nekas de socialförsäkringar och skatteförmåner som andra EU-medborgare har rätt till.

När mänskliga rättigheter hotas av växande högerextrema krafter i Europa måste EU se till att våra rättigheter garanteras. Senast i höstas genomförde Rumänien en folkomröstning om att förbjuda samkönade äktenskap. På olika sätt försöker högerpopulisterna diskriminera mot de som inte passar in, såsom HBTQ-personer.

– När högerpopulister vill förhindra vissa personers rätt till den fria rörligheten måste vi sätta stopp. EU-länder kan inte vägra att ge samma sociala rättigheter till samkönade par, säger Fredrick Federley.