Det behövs en byggboom på landsbygden

Sveriges landsbydgskommuner växer – nu behövs en byggboom. Centerpartiet vill därför att fler områden bygglovsbefrias och att det blir lättare att avstycka mark.

– Människor som vill bidra till levande lokalsamhällen måste lättare få bygga på sin mark. Det handlar om frihet och om framtidens Sverige, säger partiledare Annie Lööf.

Många delar av Sverige lider av bostadsbrist, även våra landsbygdskommuner. Samtidigt söker sig alltfler människor och företag ut från de stora städerna och till Sveriges gles- och landsbygder. Men trots detta planeras de flesta nya bostäderna i flerbostadshus just i tätorterna.

Centerpartiet vill ge kommuner själva rätten att peka ut områden där bygglov inte längre ska krävas, för att göra det lättare att bygga.

– Landsbygden behöver frihetsreformer. Med våra förslag kan vi tackla den bostadsbrist som drabbar landsbygdsområden och samtidigt ge människor större möjlighet att bestämma över sin mark. Skapa växande samhällen i hela landet, säger Annie Lööf.

Dagens lagar och regler kring byggande är krångliga, och framför allt anpassade efter städernas villkor. Genom att se till att nya bostäder byggs på landsbygden kan fler företag investera och lokal service förbättras. Bland annat bör därför fastigheter som understiger ett visst värde få sänkt avgift när den styckas av, så att fler hus kan byggas.

– Landsbygdspolitiken har alltför ofta handlat om att städerna ska dela med sig. Vår politik handlar om hur landsbygderna får full frihet att bidra. För fler bostäder, levande lokalsamhällen, växande företag och fler jobb, säger Annie Lööf.

Nästa mandatperiod kommer Centerpartiet att prioritera förbättrade villkor för landsbygden, inte minst i eventuella regeringsförhandlingar. De första hundra dagarna vill vi se en stärkt svensk matproduktion, förändra strandskyddet, införa gårdsförsäljning av alkohol, öka polisnärvaron, se över jaktpolitiken, och satsa stort på bredband och vägar.

Centerpartiet vill:

• Ge kommunerna möjlighet att peka ut områden där bygglov inte längre ska krävas. I normalfallet ersätts kravet på bygglov med anmälningsplikt.
  • Att en utredning föreslår fler åtgärder som kan genomföras också utan krav på anmälan.
  • Sänka avgiften för avstyckning kraftigt för fastigheter som understiger ett visst värde, vilket skulle underlätta för fler hus att byggas och värden att realiseras.

Vi vill att nästa regering genomför flera reformer inom de första 100 dagarna:

1. Ett reformerat strandskydd till 2023.
  2. Inför gårdsförsäljning av alkohol till 2023.
  3. En kraftig förbättring av landsbygdens vägar.
  4. Storsatsa på mobiltäckning och bredbandsutbyggnad.
  5. Stärk polisnärvaron i hela landet.
  6. Tillsätt en ny jaktlagsutredning och påbörja inrättandet av en ny viltmyndighet.
  7. Stärk svensk matproduktion.
  8. Låt kommunerna peka ut områden där bygglov inte ska krävas och sänk avgiften på avstyckning för fastigheter under ett visst värde.