Centerpartiet och Miljöpartiet kräver att statsministern bjuder in till partiledarsamtal om klimatet

Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok och Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén har idag hållit en gemensam pressträff, där man krävt att statsministern kallar partiledarna till samtal om Sverige klimatpolitik. Under gårdagen kom Klimatpolitiska rådets rapport som sågar regeringens klimathandlingsplan och konstaterar att regeringen med den förda politiken kommer att missa klimatmålen, både 2030-målet och målen till 2045.
- Klimatpolitiska rådet säger det vi redan har sagt, att klimathandlingsplanen inte är någon handlingsplan. Den är ett luftslott, uppbyggt som ett korthus, fyllt av hittepå, säger Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok.

Centerpartiet och Miljöpartiet är två partier med skilda uppfattningar om vilka politiska lösningar som krävs för att Sverige ska kunna nå klimatmålen. Samtidigt är båda partierna överens om vikten av att Sverige når de uppsatta klimatmålen. På pressträffen krävde partiledarna därför att statsminister Ulf Kristersson nu agerar och skapar förutsättningar för breda politiska samtal om en ny klimatpolitik som kommer vara långsiktigt hållbar och göra att Sverige klarar av att nå klimatmålen.

- Väljarna är tydliga i sina krav på oss politiker. Klimatmålen ska nås. Det är dags att regeringen nu börjar lyssna. För det finns ingen motsättning mellan rimliga levnadsvillkor och minskade utsläpp. Det handlar om att regeringen inte klarar av att prioritera, säger Muharrem Demirok.

Kritiken av regeringens klimatpolitik är svidande i Klimatpolitiska rådets nya rapport. Rådets ordförande Åsa Persson konstaterar bland annat att klimathandlingsplanen inte är en plan för att nå varken Sveriges klimatmål eller EU-åtagandena, och ansvaret för att nå målen skjuts över till nästa mandatperiod.

- Det är en oerhört allvarlig kritik från Klimatpolitiska rådet som visar att Centerpartiet och Miljöpartiet hade rätt när vi tillsammans lämnade in en misstroendeförklaring mot klimat- och miljöministern. Regeringen mörkar effekterna av den förda klimatpolitiken och för svenska folket bakom ljuset. Det är oärligt, oansvarigt och oacceptabelt, säger Muharrem Demirok.