Centerpartiets reformgrupp: Så stoppar vi utslagningen i skolan

Sedan augusti har en av Centerpartiets reformgrupper gjort en djupgående samhällsanalys av svensk skola och den utslagning som pågår. Nu presenterar gruppen sitt reformpaket för att i stället ge varje elev goda livschanser.
– Det är en gigantisk klyfta som skär rakt igenom den svenska skolan. Bara under fjolåret lämnade var sjätte elev skolan utan behörig till gymnasiet. Det är ett enormt svek av vuxenvärlden gentemot barnen, säger Niels Paarup-Petersen, reformgruppens ordförande.
Centerpartiets reformgrupp för skolan presenterar nu sina förslag för att stoppa utslagningen i svensk skola, för att ge varje elev goda livschanser. Förslagen har tagits fram utifrån gruppens samhällsanalys , 577.4 kB.. I den konstaterar man brister i stöttningen av elever, att utformningen av skolsystemet stjälper och lärarnas förutsättningar försvårar. Dessutom bidrar Tidöregeringens politik till en ännu större utslagning.
– Dagens betygsystem är bakåtvänt. Den som inte får minst betyget E i kärnämnena, tillsammans med fem ytterligare ämnen, stängs ute från gymnasieskolan. Samtidigt straffar skolsystemet skolor som tar emot elever med störst behov och utmaningar. Det är oacceptabelt, säger Niels Paarup-Petersen, reformgruppens ordförande.
I dag går det statistiskt sett två till tre elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, i varje skolklass. Samtidigt är skollagen tydlig med att alla elever har rätt till vägledning och stimulans för att nå kunskapsmålen. Trots detta var bristen till särskilt stöd den vanligaste orsaken till skolanmälningar 2023.
Nu presenterar reformgruppen sina förslag för att stoppa utslagningen i svensk skola, bland annat genom att stärka behörigheten bland lärare och ge varje elev rätt stöttning.
Reformförslag
- Eleven i fokus med en elevlag
Inför en elevlag som, likt patientlagen och patientsäkerhetslagen, tydliggör elevens rätt till undervisning, inflytande, stöd och en trygg skolmiljö. På så sätt stärks elevperspektivet så att elevens rättigheter och skyldigheter blir tydligare kopplat till skolplikten. - Stärk skolplikten – gör stödinsatser obligatoriska
Reformera skolplikten så att stödinsatser och anpassningar blir obligatoriska. Att en elev får stöd kan inte vara valbart då rätt stöd, i rätt tid, är avgörande för elevens kunskapsutveckling. - Kommunalt veto mot friskolor
Reformgruppen vill se ett kommunalt veto mot etablering av friskolor för att etableringar ska ske utifrån lokala långsiktiga förutsättningar och behov. Varje krona som det offentliga lägger på skolan måste gå till att minska utslagningen och stärka varje elev. Friskolor med under 100 elever har fortfarande fri etablering. - Ansträngning ska löna sig – slopa den skarpa godkäntgränsen
Reformera betygsystemet i grunden för att även de med betyget F i svenska, engelska och matematik ska kunna söka sig vidare till gymnasiets yrkesprogram. Dessutom föreslår gruppen att införa ytterligare betygssteg under betyget E, så att insatser belönas även för den som ännu inte uppnått ett E. - Bättre lärare och mer tid för varje elev
Renodla lärarens roll, öka behörighetsgraden och se till att läraren får mer tid för varje elev. Det ska göras genom att:
- minska klasstorlekarna
- stärka lärarnas mandat
- göra mentorskapet frivilligt och ta bort kravet på två årliga utvecklingssamtal
- reglera planeringstiden
- ge mer pengar till skolor som anställer behöriga lärare.