Ekonomisk politik

Sverige behöver fler jobb, fler företag och en hållbar tillväxt i hela landet. Då krävs att Sverige har ordnade statsfinanser, att skatterna på jobb sänks och att regelkrånglet minskar.

Centerpartiet vill:

• Att det ska bli billigare att anställa så att fler jobb kan skapas
  • Ha en bättre infrastruktur så att det går att jobba, oavsett var du bor
  • Att reglerna på arbetsmarknaden ska vara rättvisa så att företagare vågar anställa och de som är anställda vågar prova nya jobb

"En fri och rättvis marknad tar oss långt på vägen mot en ekonomiskt utvecklad värld; bistånd behövs för de områden dit handeln inte når."

Eric Luth

Ekonomisk politik

Det behövs fler jobb i Sverige. Därför har vi inte en arbetslinje utan en jobbskaparlinje. Med starka företag och ett kraftfullt jobbpaket vet vi att fler jobb skapas. Inte bara i storstäderna utan i hela landet.

Arbetslösheten är för hög och utanförskapet för stort. Därför behöver vi göra mer för att få den tillväxt och de jobb vi vill se. Många platser i Sverige har inte tagit tillräcklig del av tillväxt och jobbskapande. Därför är det dags att vända flera decennier av hög ungdomsarbetslöshet där generationer fått en tuff start på en arbetsmarknad med stängda dörrar. Det finns mycket kvar att göra.

Ansvarig talesperson

Emil Källström
Adjungerad ledamot i det verkställande utskottet. Ekonomisk-politisk talesperson. Riksdagsledamot Vä...