Ursprungsmärkning

Kunskap är makt. Vi vill att makten över maten ska ligga hos dig när du är och handlar. Därför är det självklart för oss att du ska veta varifrån maten kommer, så att du kan välja mat som producerats på ett schysst sätt.

Centerpartiet vill:

• Ursprungsmärka all mat som har kött som huvudingrediens
  • Ursprungsmärka alla mejeriprodukter
  • Se mer frivillig märkning

Mer makt till dig som handlar

När livsmedelsindustrin blir allt mer global vill vi att du ska kunna välja att stödja det närodlade om du vill. Du ska enkelt kunna ta ställning till om du vill att din ost kommer från en ko som har fått gå ute och beta, eller från en som har stått inne i ett stall hela livet. Du ska kunna veta om din färdiglagade pulled pork kommer från en gris som har haft knorren kvar hela livet eller en som fått den avknipsad.

Därför vill vi ursprungsmärka all mat som har kött som huvudingrediens. Det innebär att korv och skinka, precis som kycklingsallad och lasagne, ska vara ursprungsmärkt.

Vi vill också ursprungsmärka alla mejeriprodukter så att du som kund ska veta varifrån mjölken i osten eller yoghurten kommer. På så vis kan du bestämma själv om du vill att korna ska ha fått komma ut på bete eller inte.

Vi tycker också att det behövs mer frivillig märkning. Det kan handla om ekologisk, Fairtrade, Svenskt Sigill och andra märkningar som talar om att maten är hållbart producerad.