Jämshögs Gästgiveri-en rövarhistoria

Detta är ett sorgligt agerande och exempel på hur man överträder bestämda regler. Vi har i Olofström liksom i flera andra kommuner och kommunalförbund ett dokument som heter ”Ägardirektiv”. Detta dokument finns till för att helägda eller bolag som ägs tillsammans ska agera under vissa förutbestämda regler. Det kan vara att de ska leva upp till något som ägaren tycker är viktigt exempelvis insyn, värdegrund, helhetsansvar, öppenhet eller något annat. Olofströms alla ägardirektiv är öppna för alla att läsa.

Där står bland annat att inget får köpas eller säljas till ett högre värde än en miljon kronor utan att först få det godkänt av kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Detta är en särskilt viktig fråga i den nu kända ”Gästisaffären” eller ”Morgan-Kaj affären”. De struntade ju i detta.

Hur viktigt är ett ägardirektiv? Jag ska här ge två exempel. På ett möte frågade jag Karlshamns kommunchef Daniel Väppling, ”Hur förpliktigande är ett ägardirektiv?”

Hans svar var: fullt förpliktigande. Jag tackade för svaret. Morgan Bengtsson som också var med rörde inte en min. Jag vara helt nyligen på ett annat möte i Hässleholm med Kommunassurans Syd, ett av 56 kommuner gemensamt ägt försäkringsbolag. Där skulle beslutas om ändring i ägardirektivet, inget kontroversiellt ändringsförslag men en ändring som var tvungen att beslutas om. Jag frågade även där.” Hur förpliktigande är ett ägardirektiv?” Svaret blev detsamma eller till och med lite skarpare. Det jämställdes med en lag. Jag frågade också vad det fanns för straff eller konsekvens om man bryter mot det. Svaret är att det inte finns någon lagstiftad påföljd eller förutbestämd konsekvens. Det som däremot kan hända är att styrelsen inte får ansvarsfrihet.

Här uppstår i så fall nästa stora problem för Olofström när det gäller politisk trovärdighet. För Olofströmshus AB gäller att vid bolagsstämman så sitter majoriteten med en representant som ska svara för alla kommunfullmäktiges ledamöter. Har hittills varit Kjell-Åke Karlsson och jag som observatör utan rösträtt men med yttranderätt från oppositionen.

Följden av föreliggande ärende där S, KD och V har brutit mot ägardirektivet eller medgett brottet blir att en person (S)? kan bevilja ansvarsfrihet för sina partibröder och systrar.

Detta förhållande måste vi omgående ändra på.

Beslutet att köpa gästis ska ifrågasättas även på andra grunder. Nuvarande ägare som är erkänt duktiga entreprenörer har inte klarat att få lönsamhet i driften. Självklara frågan från allmänheten blir, ”hur ska då kommunen klara det?”. Överskattade kalkyler på intäkter och underskattade kostnader har presenterats. Stora delar av intäkterna från föreningar är sådant som hamnar som bidragsansökan hos Kultur och Fritid. Byggnaden har varit till salu länge. Varför har inte kommunen köpt den innan om skälet var att rädda kulturvärdet? Det värdet hade säkert en privat köpare varit lika rädd om. Hur ska entreprenörer kunna tävla med helägda kommunala bolag där kommunala skattepengar borgar för köpet?

Det tog nya kommunalrådet Morgan Bengtsson ungefär fyra månader att falla in i den traditionella socialdemokratiska ledarstilen i Olofström. Maktfullkomlighet och nonchalans mot regler och direktiv är precis som innan, genomtydlig. Jan Björkman, Kaj Joelsson, Mirre med flera har redan skolat in honom. Kristdemokraterna och Vänstern kunde varit den faktor som spelat roll men visar än en gång att de inte förmår ha en egen uppfattning.

Rolf Jönsson

Centerpartiet