16 januari 2016 | Rolf Jönsson, Fackliga pampfasoner

Fackliga pampfasoner à la Socialdemokraterna. Ränderna går aldrig ur.

Ännu en gång visar fackliga/socialdemokratiska makthavare på en fullständig respektlöshet mot de medlemmar/anställda de är satta att företräda. Topparna lever i en värld så långt från verkligheten och sina medlemmar att man undrar hur de tänker eller om de slutat tänka. Ett talesätt är att ”makten berusar” och det stämmer så väl in på kommunals hela styrelse. Var finns respekt och ansvar i att hantera andras pengar? Var finns moralen när man driver lyxkrog med strippor? Var finns logiken i att när man missköter sig och därav avgår får en fallskärm på 2 miljoner? Hur tänker man när det som ska förvaltas för sina medlemmars bästa försvinner i snuskiga affärsideer? Varför betalar man inte själv för sina spritnotor? Vet man överhuvudtaget hur de medlemmar man företräder lever sina liv och vilka löner de har?

Ordförande Annelie Nordström försöker smita från kritiken och ansvaret och kassören får gå när hela styrelsen har ansvar, men det största ansvaret ligger på ordföranden.

Medlemmarna flyr med rätta ”sin” fackförening men hamnar bl.a. i frågor hur deras fortsatta försäkringsskydd ser ut. Man hoppas att de hittar lösningar på detta problem på egen hand eller kanske söker sig till någon annan fackförening med rent mjöl i påsen (om det finns någon) som kan driva deras intressen.

Att sedan en rad Socialdemokratiska ministrar är inblandade förvånar inte. Det är väl det som kallas politiskt – fackligt samarbete.

Rolf Jönsson, Centerpartiet