Är politik intressant?

För egen del handlar det om att med sitt engagera påverka samhället till det bättre. Till största delen är jag företagare med allt vad det innebär och politiken är jag mera på deltid. Man måste alltså inte vara politiker på heltid för att jobba med politik utan det går att kombinera med en mera vanlig anställning eller yrke.

Det som kan vara en utmaning är att få ihop tiden för de olika uppdrag som finns med allt materiel som man behöver vara införstådd i och väl förbered inom möten. Samtidigt en utmaning att hinna med de uppdrag som företagare och de ansvarsområden som finns för att sköta de uppdragen som finns inom ramen av denna kontext.

Jag har inte så många uppdrag men de uppdrag jag har är oerhört stimulerande och meningsfulla. Att på riktigt vara med och påverka morgondagens samhälle är en stor förmån. Har insett att man kan göra skillnad och påverka mer än jag tidigare har en föreställning om.

Låt mig få berätta lite om mina politiskt aktiva uppdrag. Ett uppdrag är att vara ordförande i styrelsen för Älvdalens Utbildningscentrum. Det är ett yrkesgymnasium som ägs till största delen av Region Dalarna och Älvdalens kommun. Även några privata delägare som Orsa besparingsskog mfl finns med vilket gör detta till en mycket intressant ägarbild till denna skola. Här utbildas morgondagens yrkesarbetare inom turism, jakt, fiske, äventyr, skogsvård, lastbilschaufförer och förare inom anläggning och mark. Förutom utrustning, maskinparker och duktiga lärare har skolan simulatorer för övning i att lära sig köra maskiner och jaga. Skolan är i absoluta framkant och utvecklar ständigt de digitala processer som finns. Även på lärosidan pågår en konstant utveckling av hur man kan tillgodogöra sig ny tekning för att utbilda på bästa sätt. Samtidigt som detta är ett aktiebolag som verkar under aktiebolagslagen är det en skola som skall efterleva Skolverkets riktlinjer och krav. Detta gör att komplexiteten blir än mer spännande där fler kompetenser måste finnas på plats än hos en konvention skola som helt kan inrikta sig på lärandet. Här behövs både lärandets förståelse och förmåga att leda ett bolag. Denna typ av skolor finns väldigt få av i landet och är en oerhört viktig skola för kompetensförsörjningen som behövs för morgondagens Sverige.

Ett annat uppdrag jag har är som suppleant i AB Dalaflyget som äger och driver flygplatserna i Mora och Borlänge. Detta är en infrastrukturellt viktig funktion som kanske inte i första läger berör så många men indirekt och över tid har en oöverskådligt viktig funktion. Denna infrastruktur kan rädda liv, öka möjlighet för näringsliv, regional utveckling och behövs för samhällsfunktioner som polis, militär och sjukvård. Även i ett dagliga men också i ett framtida försvarshänseende är flygplatser som dessa helt ovärderliga.

Ytterligare är jag styrelseledamot i Lugnet bolaget LUFAB som äger och driver VM-arenan i Falun med tillhörande fastigheter, sporthallar, hoppbackar, längdskidanläggning, asfaltbana, simhall, tennishallar etc. Här handlar uppdraget om att bygga, förvalta och förädla denna anläggning för Faluns bästa. Detta inkluderar rekreation, idrottsutövande och friluftsliv för enskilda invånare såväl som elitsatsningar inom olika idrottsgrenar. Lugnet har en viktig funktion för samhället i stort.

Dessa är några exempel på hur uppdrag kan se ut som folkvald och vilken viktig funktion detta är ur ett samhällsperspektiv och som du säkert förstår är det oerhört stimulerande men också viktigt att vi hjälps åt och engagerar oss.

Som du säkert förstår är det oerhört lärorikt och utvecklande att få vara en del av dessa sammanhang. Man får möta olika människor med varierande kompetenser och erfarenheter. Självklart förväntas man också delta, bidra och engagera sig för att tillsammans med de övriga verka för att verksamheten på bästa sätt utvecklas.

Vi behöver bli fler som engagerar oss i politik, med andra ord engagerar oss för att hjälpas åt att utveckla vårt samhälle och skapa en bättre morgondag.

Så för dig som funderar om politik är intressant eller något för dig hoppas jag att du fått en liten glimt och förhoppningsvis blivit inspirerar att engagera dig, även om det så är ett litet engagemang. Lycka till och välkommen med.

/Tommy Hafvsdalen

Människor i möte.