Landsbygden behöver frihetsreformer!

Agneta Ängsås

Människor på landsbygden är ofta föregångare att testa nya kreativa idéer för sin hembygds utveckling.

Men istället för att tillvara ta detta så möts landsbygden istället av höjda skatter och regelkrångel. Istället för att nyttja sin skaparkraft så tvingas människor lägga energin på byråkrati och stelbenta myndigheter. Landsbygden behöver mera frihet inte mera pålagor.

Det behöver bli enklare att bygga och bo, och att driva företag på landsbygden. Så får vi en attraktiv och blomstrande landsbygd.

Centerpartiet har en rad förslag och förändringar som skulle stärka detta.

Jag vill lyfta fram några av förslagen som jag anser skulle främja boende och företagande på landsbygden.

• Beslut skall fattas nära de som berörs. Centerpartiet vill flytta makt och inflytande närmare människor.Kommuner och regioner behöver ges mera makt att skapa utveckling och attraktivitet.
  • Snabba på utbyggnaden av den digitala infrastrukturen till snabbt bredband senast 2025. Detta är nödvändigt för att det ska gå att arbeta och bo i hela landet. Kartlägg ansökningsprocessen av bredbandstöd för att effektivisera handläggningen.
  • Avskaffa det traditionella strandskyddet och behåll i områden med stora naturvärden. Ett strandskydd behövs men inte i hela Sverige.
  • Förenkla byggandet utanför detaljplanelagt område. Gör det lättare för människor att få bygglov.
  • Ta bort bygglovskravet för företagslokal knutna till gårdsbyggnader.Landsbygden erbjuder goda förutsättningar för en blomstrande besöksnäring men då behöver det vara enkelt att bygga café, lokal för kanotuthyrning mm
  • Avskaffa kravet på hotelltillstånd för pensionatverksamhet. Drift av pensionatverksamhet måste idag ha tillstånd från polismyndigheten. Den som vill öppna upp sitt hem för turister borde få göra det.
  • Slopa fastighetsskatten för tomma lokaler på landsbygden. På många orter finns många tomma affärslokaler. Lokaler som kan användas till livsmedelsbutiker eller annan kommersiell service. Centerpartiet föreslår att de som startar verksamhet i en tom lokal ska slippa betala fastighetsskatt under 10 år.
  • Sänk kostnader och regelbördor för lantbruksföretag. Svenska bönder sliter hårt för att producera hållbar och säker mat med höga krav på djurhållning och miljöhänsyn. De håller landskapet öppet och skapar många viktiga jobb. Centerpartiet vill ge lantbrukarna rätta förutsättningar med sänkta kostnader och minskat regelverk.
  • Frihet under ansvar - Skydda rätten att äga och bruka skog. Ägarrätten är en grundmurad rättighet. Skogen är oerhört viktig för svensk ekonomi, jobb på landsbygden och produktion av förnybar energi. Centerpartiet vill att den svenska skogen fortsättningsvis bör vårdas och brukas enligt principen frihet under ansvar.
  • Landsbygdsavdrag. När människor inte har möjlighet att ta del av den kommunala servicen så måste man gå ihop och samordna vatten, avlopp, snöröjning m m. Centerpartiet föreslår att medlemmarna i en samfällighetsförening ska kunna göra avdrag för avgiften till samfälligheten.
  • Ökat underhåll till enskilda vägar. De enskilda vägarna är en viktig del i en fungerande infrastruktur på landsbygden. Det är därför viktigt att staten även fortsatt tar ett ansvar för att de enskilda vägarna främjas.

Besök gärna Faluns vackra landsbygd under sommaren. Upplev och njut av naturen och passa på att gynna några av alla våra duktiga entrepenörer.

Jag önskar er alla en riktigt skön och trevlig sommar!

/Agneta Ängsås Centerpartiets ledamot i Landsbygdsrådet