Centerstämma med dalaprägel

Dalaombuden som är på väg till Centerpartiets stämma i Malmö som ska forma partiets politik inför valet 2018. Det är en förhoppningsfull delegation eftersom partistyrelsen är positivt inställd till de flesta dalamotionerna.

Centerpartiets partistyrelse lyssnar på Dalarna. Det märks tydligt inför Centerpartiets partistämma i Malmö, som pågår mellan 28 september till 1 oktober.

– Jag är glad att partistyrelsen är positiv till nästan alla dalamotioner inför stämman, säger Peter Helander, Centerpartiets distriktsordförande i Dalarna.

Inför stämman har länets centerpartister lagt in flera motioner i frågor som bland annat berör områden som trygghet i vardagen, byggande på landsbygden och andra regionala satsningar. Om dessa dalamotioner klubbas igenom på stämman i Malmö kommer Centerpartiet att driva en politik som på flera sätt blir bra för länet.

– Nu känns det väldigt bra att partistyrelsen är så positivt inställd till motionerna från Dalarna. Notera att vi inte bara kommer prata om landsbygdsfrågor utan om ämnen som pensioner, skola och annan trygghet i vår vardag, säger Peter Helander.

Det är därför en förhoppningsfull delegation ombud från Dalarna som reser till Malmö för att bidra till att forma Centerpartiets politik inför valen 2018. Det kan bli en politik som är bra för Dalarna.

Det är totalt 521 ombud, från hela landet, som kommer att finnas på plats på stämman. 23 av dem kommer från Dalarna. Totalt kommer stämman att ta ställning till drygt 600 motioner. Det visar på mycket demokrati inom Centerpartiet.

– Vi värnar om den fria motionsrätten. Så jobbar inte alla partier. Visst, det kommer att bli jobbigt med mycket arbete. Men det är värt detta. Nu ska det bli roligt att diskutera centerpolitik eftersom vi är ett parti i stark medgång, säger Peter Helander.

Fakta Centerpartiets partistämma i Malmö

Dag: 28 september till 1 oktober.

Syfte: Att forma Centerpartiets politik inför valen 2018

Antal motioner: Över 600.

Antal ombud: Totalt 521. 23 från Dalarna

Ombuden från Dalarna: Sara Persson, Orsa, Jan Segerstedt, Avesta, Torbjörn Högberg, Grangärde, Joanna Stridh, Rättvik, Carina Höglund, Stjärnsund, Anna Hed, Våmhus, Oscar Sjökvist, Borlänge, Maria Svensson, Björbo, Sara Olsson, Borlänge, Kjell Tenn, Älvdalen, Per Erik Ingels, Leksand, Christina Bröms, Sollerön, Anders Hansson, Falun, Gunilla Berglund, Krylbo, Göran Engström, Söderbärke, Anna-Maja Roos, Rättvik, Camilla Sparring, Svärdsjö, Joakim Storck, Falun, Tord Bergkvist, Malung, Hans Johansson, Stora Skedvi, Rose-Mari Bogg, Mora, Peter Helander, Mora, Karin Örjes, Borlänge. Dalarna har fler representanter på plats i Malmö. Bland annat Sofia Jarl, som ingår i partistyrelsen och är ordförande i Centerkvinnorna.