Var allt bättre förr?

Ofta möts jag av – Det var bättre förr! Det har fått mig att fundera över vilken tidsperiod man syftar till och vad som var bättre då. Var det arbetslivet med hårt fysiskt kroppsarbete, skolan där en sträng lärare skrämde barnen, jämställdheten eller äldreomsorgen? Var det möjligheten till inflytande och demokrati?

Jag tror att det är viktigt, när vi ibland lite slentrianmässigt slänger ur oss saker, att faktiskt ägna en tanke åt om det verkligen stämmer. Av nyfikenhet frågade jag några vänner om de trodde att det var bättre förr och i så fall vad? Ingen trodde det, men flera svarade – Man hade nog mer tid.

Antal timmar per dygn har varit desamma i generationer tillbaka. Vi avgör vad vi lägger vår lediga tid på, kanske inte alltid medvetna val. En stor skillnad nu mot förr är att utbudet att fylla tiden med är så ofantligt stort, dygnet runt, vilket kan vara en orsak till känslan av tidsbrist. Är det bra eller dåligt?

Mängder av regelverk, upplevda måsten och krav gör anspråk på tid i arbetslivet och för den enskilde.

I kommunal verksamhet läggs mängder av tid på att dokumentera, mäta och kvalitetssäkra det arbete som utförs, på bekostnad av värdeskapande tid för dem våra verksamheter är till för, t. ex omvårdnad eller lärande. Där måste politiken gemensamt arbeta för en medelväg. Vi ska ha koll på vad vi gör, kunna visa det och det skall vara rättssäkert. När yrkesgrupper upplever att man inte får arbeta med det man utbildat sig för, då är vi på fel spår. Kompetensbristen kräver omställning och nya arbetssätt, i hela landet.

Jag tror att många delar min personliga känsla av att det är svårt att möta de förväntningar vi själva bidrar till att skapa på till exempel sociala medier; ett tjusigt hem, egen träning, barnens aktiviteter, mysigt familjeliv, den hemlagade maten… alltid med ett leende. Vem orkar det?

Vi lever i en ny tid. Förändring är vardag. Det kommer aldrig någonsin att bli som förr. Vi har alla en viktig uppgift att vara förebilder för nästa generation och använda del av vår lediga tid till sådant som får oss att må bra, hitta tid för att leva medan vi lever. Leva lite varje dag. En klok person sa:

– Det är mycket man inte måste!

/Stina Munters (C), kommunstyrelsens ordförande Vansbro

Läs hela Stinas ledare i Dalabygden genom att klicka här