”Staten behöver ta ett bättre ansvar för Dalarna”

Hej!

Jag heter Ulrika Liljeberg, är 53 år, uppvuxen och boende i Tällberg. I valet den 11 september ber jag om ditt förtroende att få representera Dalarna i Sveriges riksdag. Jag är jurist och civilekonom och har tidigare arbetat som åklagare i Falun, men har de senaste fjorton åren varit kommunstyrelsens ordförande i Leksand.

Jag ser ofta att staten behöver ta ett bättre ansvar för Dalarna än de gör idag. Det gäller allt från att vi behöver stabilare infrastruktur som vägar, järnvägar och bredband till ökad statlig service och smartare regler för fler bostäder i hela länet. Med min erfarenhet som åklagare ser jag behovet av ett effektivt rättsväsende med lokal polisiär närvaro. Vi behöver även ett starkt försvar och lagar som skyddar våra rättigheter att få vara precis den vi är, som skyddar det som gör Sverige unikt i världen. Allt detta är statens uppgift och den kan enligt mig göras betydligt bättre än idag.

Vi behöver även uppdatera vår välfärd så att vi alla får den skola, vård och omsorg vi behöver och ska förvänta oss, men även så att vi är den bästa arbetsgivaren för alla som jobbar för vårt gemensamma. En annan stor utmaning är den gröna omställningen som behöver ta oss från ett fossil- och energiberoende till ett läge med mer förnyelsebara och fossilfria energislag. Vi behöver värna våra skogar så att den kan ge oss en plats för rekreation och naturupplevelser, men även så den kan ge oss miljömässigt hållbara byggmaterial, drivmedel, kläder och mycket annat.

Men det är lika viktigt att kommunerna, regionen och staten samarbetar betydligt bättre än nu. Vi behöver hela tiden ha individen i fokus – inte oss politiker. Vi måste bli bättre på att samarbeta så att du inte ”ramlar mellan stolarna” vare sig det gäller vård, omsorg, tillstånd eller annat stöd. Med ett starkt Centerparti i både kommun, region och stat lovar vi att ta ett gemensamt ansvar och att inte skylla ifrån oss.

Om jag ska beskriva mig själv är jag ”hård mot de hårda, men mjuk mot de mjuka”. Jag har inte mycket till övers för folk som inte följer våra lagar och regler eller som inte gör sitt bästa för att försörja sig själva. Men jag vill samtidigt att de som verkligen behöver stöd och hjälp för att klara sig ska få det och att vi då gemensamt ska hjälpas åt. (Ett av mina tre barn bor på ett gruppboende och jag vet av egen lång erfarenhet vikten av en väl fungerande välfärd.)

Jag vill avslutningsvis säga att jag tror på dig och på att du själv både kan och vill besluta så mycket som möjligt om ditt liv, men att vi samtidigt ska finnas här för varandra. Jag tror på att vi tillsammans kan ta oss an de utmaningar samhället har och att vi kan klara av dem. Ett kryss på mig är en röst för ett starkare, mer hållbart och frihetligt Dalarna.

Vänligen

Ulrika Liljeberg (c)