Ambulansstationen i Sälen snart redo

- för en snabbare vård i norra länsdelarna

I början på 2023 planeras Region Dalarnas nya ambulansstation i Sälen vara i gång.

- En ambulansstation i Sälen gör att vi kan erbjuda norra Dalarnas invånare och besökare snabbare prehospital akutsjukvård och förhoppningsvis kortare utryckningstider, säger vårt regionråd Sofia Jarl, Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande.

Den nya stationens nya läge nedanför fjället ligger på västra sidan älven, nära skidanläggningarna, bedöms vara en optimal utgångspunkt för ambulansutryckning.

Stationen har fyra garageplatser och kommer ge utrymme för tre dygnet-runt ambulanser vid behov, jämfört med dagens två dygnet-runt ambulanser. Utöver det finns även en sjukbil. Lokalerna motsvarar dagens krav på arbetsmiljö och ger medarbetare goda förutsättningar att möta den växande turismen.

För att säkerställa en god tillgång till medarbetare pågår nu rekrytering av ambulanssjuksköterskor.
– Vi har en god kontakt med Malung-Sälens kommun likäl som näringslivet för att ge eventuella hitflyttade medarbetare med familjer bra förutsättningar för att bo och leva i norra Dalarna. Vi hoppas att personer som är intresserade av att jobba inom ambulansvården i fjällmiljö med goda möjligheter att kombinera egna intressen för en fritid med till exempel skidåkning ska höra av sig, söka tjänsten och trivas i Sälen, säger Sofia Jarl.

Ambulansstationens uppbyggnad har skett i samverkan mellan Regionfastigheter Dalarna, Peab Sverige AB och SWECO Architects.