Nu drar vi igång valkampanjen inför europavalet

Under helgen 12-13 januari samlades runt 100 av Dalarnas centerpartister på Lerdalshöjden i Rättvik. Temat för sammankomsten var Politik för Dalarna och Europa med fokus på det kommande valet till Eusopaparlamentet. Partidistriktets valsamordnare Sara Persson presenterade 15 kampanjledare från länets alla kretsar som tillsammans ska peppa och leda medlemmarna i det arbete som ska göras.

I maj 2024 är det val till Europaparlamenten.

Den europeiska unionens påverkan och betydelse för det som händer lokalt i Sverige och i Dalarna kan knappast överskattas. Tyvärr är unionens betydelse för vårt vardagsliv till stor del okänd bland väljarna. Den bristande insikten syns tydligt i valdeltagandet. 84% röstade vid riksdagsvalet 2022, men bara 55% av de röstberättigade röstade vid senaste valet till Europaparlamentet 2019. Detta är något Centerpartiet vill ändra på. Fler ska gå till valurnorna i juni än tidigare år. Centerpartiet har tre kandidater från Dalarna på listan till EP-valet: Sofia Jarl, Jenny Drugge och Lena Lagestam.

Dagarna inleddes med en spaning på viktiga frågor för Dalarnas framtid av Roza Güclü Hedin, näringspolitisk chef på Mellansvenska handelskammaren. Avslutade gjorde riksdagsledamoten och Centerpartiets andre vice ordförande Ulrika Liljeberg som understrykte vikten av ett starkt EU för klimat, trygghet och frihet. Däremellan besöktes dagen av Förbundsordföranden för Centerpartiets ungdomsförbund, Caroline Von Seth som inspirerade alla utifrån ungas perspektiv.