FÖR FREDEN, FRIHETEN OCH KLIMATET I EUROPA

Med ett krig i Ukraina, en hotande klimatkris och mörka krafter som växer sig starkare över hela Europa så handlar valet till Europaparlamentet i år om att stå upp för freden, friheten och klimatet.

När EU:s 27 medlemsstater går till val i början av juni är EU:s historia mer aktuell än någonsin. EU kom till som ett projekt för fred och frihet, som ett sätt att föra människor närmare varandra. Man samlades kring en gemenskap av värderingar, som tron på demokrati, frihet, välstånd och frihandel.

Mer än 70 år har gått sedan grundstenen till EU lades, och knappt 30 år sedan Sverige tog steget in i gemenskapen. Årets val till Europaparlamentet äger rum mot bakgrund till en omvärld som är mer splittrad än på länge.

Det pågår ett krig i vårt närområde. Det ekonomiska läget är ansträngt. Samtidigt blir stora delar av världen allt mer protektionistisk. Gängkriminaliteten har brett ut sig allt mer under de senaste åren, med fasansfulla konsekvenser. Vi är alla plågsamt medvetna om klimatförändringarna, som inte kan beskrivas som något annat än en kris.

Det som sker i vår omvärld påverkar oss hemma, i vår vardag. Centerpartiet tror på decentralisering, att beslut ska fattas så nära som möjligt, av dem som berörs av besluten. Vi tror också på att stora, gränsöverskridande problem bara kan lösas genom stora, gränsöverskridande samarbeten. Ingen av de stora utmaningarna: klimatet, tryggheten, ekonomin, migrationen, värnandet av mänskliga rättigheter och demokrati, kan lösas genom mindre samarbete eller högre murar.

När regeringens politik ökar utsläppen, då är det EU-regler som Centerpartiet har varit med och drivit fram som säkerställer att Sverige ändå måste arbeta för kraftiga utsläppsminskningar. När regeringen stryper arbetskraftsinvandringen, då jobbar vi för EU-regler som förenklar för företag att hitta kompetens både inom och utanför Europa.

EU gör Sverige starkare, tryggare och rikare

EU är det mest effektiva verktyg vi har för att uppnå trygghet och välstånd. EU möjliggör för oss att försvara den liberala demokratin, värna den personliga integriteten och genomföra klimatomställningen. EU gör Sverige starkare, tryggare och rikare.

Det är genom EU-medlemskapet som Sverige får tillgång till den inre marknaden, där människor, varor, tjänster och kapital kan röra sig fritt. Enligt uppskattningar tjänar Sverige varje år hundratals miljarder kronor tack vare EU:s inre marknad. Sverige skulle vara betydligt fattigare utan EU.

Det är tack vare den inre marknaden som vi kan resa till Spanien och använda vår mobiltelefon utan extra avgifter, bo en sommar i Rom och gå en italienskakurs eller varför inte flytta till Berlin och söka jobb utan att behöva ansöka om arbetstillstånd. Om vi skulle bli påkörda på cykeln eller ramla i skidbacken och behöva uppsöka vård, är det tack vare EU som vi har rätt till vård, på samma villkor som invånarna i landet vi besöker. Brexit visar att det vi tagit som självklart kan försvinna mycket snabbt om vi inte värnar och vårdar vårt samarbete.

EU behöver utvecklas

Med det sagt anser Centerpartiet att det finns mycket inom EU som behöver utvecklas, förbättras och stärkas. Vi vill bland annat utveckla klimatpolitiken så att den blir ännu vassare, förbättra demokratilåset så att unionen tydligare kan markera mot icke-demokratiska krafter samt stärka kvinnors och minoriteters rättigheter i hela unionen.

De senaste åren har EU gått igenom sin beskärda del av utmaningar. Det handlar om Brexit, handelskrig med forna allierade, pandemi och Rysslands krig mot Ukraina. Gemensamt för dessa utmaningar är att de har varit tydligt europeiska och vi har behövt lösa dem tillsammans i EU.

Varför EU?

Svaret på den frågan har aldrig varit tydligare: Ensam är inte stark, och lösningarna på morgondagens utmaningar är europeiska.

Bara tillsammans klarar vi att ta EU hela vägen till klimatneutralitet och samtidigt se till att våra företag klarar konkurrensen i den gröna omställningen. Bara tillsammans kan vi bemöta hoten mot vår demokrati som kommer både utifrån och inifrån. Bara tillsammans kan vi stå upp för skyddet av den personliga integriteten.

Bara ett starkt EU kan slå undan benen på den organiserade brottsligheten som blir allt mer gränsöverskridande. Bara ett stärkt EU i världen kan sätta hårt mot hårt mot länder som Kina och Iran, när de fängslar våra medborgare, förtrycker sina egna och använder vårt ekonomiska beroende av dessa länder som utpressning. Bara ett starkt EU kan stå upp mot Ryssland. Ukrainas sak är vår.

Allt detta står på spel i valet till Europaparlamentet den 9 juni.

Detta är vårt löfte till dig: Centerpartiet sviker inte. Vi kommer fortsätta jobba så hårt vi kan för att få klimatomställningen gjord, stärka mänskliga rättigheter, värna den personliga integriteten och riva handelshinder.

Rösta på Centerpartiet om du vill se ett grönt, frihetligt och modigt ledarskap för Europa – för ett starkare Sverige.

Sammanställning av text Magnus Svensson

sol-has-bg