Skogen är en nationell fråga!

Sven-Erik Hammar som är ledamot i styrelsen för Mellanskog och dessutom ordförande för den europeiska organisationen för privata skogsägare (CEPF, https://www.cepf-eu.org/) höll ett föredrag på LRFs bonnlunch på CFL 7/2. Han berättade om CEPF, hur de jobbar för en förbättrad förståelse för skogsbruk samt varför EU vill lägga sig i svenskt skogsbruk. CEPF organiserar totalt över 16 miljoner skogsägare. Bland de största skogsarealerna ligger i Sverige och Finland

Ett 50-tal åhörare lyssnade intresserat och ställde många frågor efteråt.

I korta drag kan man sammanfatta problematiken enligt Sven-Erik med att EU vill lägga sig i det svenska skogsbruket, trots att de inte har mandat till det, enligt följande:

• Målen med EU:s Gröna Giv (https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_sv) är bra men medlen för nå dit har gått snett
  • En dragkamp om makten mellan kandidaterna till EU-ledarskapet ledde till att man tullade på principerna för att EU inte skall detaljstyra (punkten ovan)
  • Den tidigare regeringen i Sverige hade ett egenintresse av att utvecklingen drog åt det hållet, och lade sig alltså inte i att det gick åt fel håll

Maktkampen avgjordes med en kompromiss – ingen av kombattanterna vann - Ursula von der Leyen valdes till ordförande för EU. Det är dock långa ledtider som gör att förändringar går långsamt. Ett par toppmöten som berört området har hållits bland annat genom besök i Sverige och Finland av von der Leyen och den franska presidenten Macron. Det är viktigt att detaljstyrningen på EU-nivå avstyrs och att den sker där kompetensen finns, dvs där skogen finns. Mao att rätt folk finns på rätt plats! Vi får väl se vad årets EU-val sätter för representanter på tronen och vad det kommer att innebära.

Text: Mats Leivig

sol-has-bg