Uteserveringar året runt och fler food trucks

Alliansens kommunalråd Helene Odenjung (L), Axel Josefson (M), Elisabet Lann (KD) och vårt tf kommunalråd Naod Habtemichael (C).

En levande innerstad med hjälp av större frihet till näringslivet. Det är en av våra satsningar inför nästa års budget, som vi idag gav en försmak av tillsammans med Alliansen.

Idag kallade Alliansens gruppledare till en pressträff på Magasinsgatan. Budgeten kommer att släppas i sin helhet först nästa vecka, men redan nu var det dags att presentera några av de satsningar vi gör för att Göteborg ska få en mer levande innerstad.

Vi i Centerpartiet Göteborg har drivit frågan om större frihet till det lokala näringslivet och att Göteborg ska bli en bättre stad för lokala butiker och restauranger. Vi har mål om att kommunen ska hjälpa till och stötta i tillståndsprocesser, samt minska byråkratin. Som ett steg i detta arbete satsar vi under 2020 på uteserveringar och food trucks.

– Vi vill se över regelverket och tillåta bygglovspliktiga uteserveringar året runt. Vi vill också se fler platser där food trucks kan ställas upp, säger vårt t.f. kommunalråd Naod Habtemichael.

Mindre kommunala regleringar för näringslivet
Göteborg ligger idag på plats 216 av 290 i Svenskt Näringslivs rankinglista över företagsklimatet. Det är sämst av Sveriges storstäder. Med det här initiativet är tanken dels att kunna skapa mer frihet och möjligheter för det lokala näringslivet, men också en mer levande stad där uterummet fylls av mänsklig närvaro och socialt umgänge.

– Vi vill med den här satsningen skapa bättre förutsättningar för det lokala näringslivet. Det ska vara upp till krögare att själva avgöra hur länge det är gynnsamt att ha öppet sin uteservering, berättar Naod Habtemichael.

Övriga konkreta satsningar för innerstaden som Alliansen presenterade på dagens pressträff inkluderar längre parkeringstider i city, en återkommande handels- och kulturkväll och fler praktikplatser inom kommunen.

• Vill du veta mer om vad vi vill göra för lokala företag? Klicka här.
alliansen