Grön stadsutveckling

EN GRÖN, ÖPPEN OCH LEVANDE STAD

Centerpartiet vill ha en levande stad, där människor kan röra sig tryggt dygnet runt. Det ska vara lätt att ta sig fram med cykel och fler av stadens fordon ska gå på el. Utsläppen ska minska kraftigt och luften ska bli renare. Det ska finnas både hyresrätter och bostadsrätter, lägenheter, radhus och villor. Staden ska bli mindre segregerad med mer blandad bebyggelse i hela staden. Landsbygden ska utvecklas genom småskalig bebyggelse och vi ska värna jordbruksmark.

sol-has-bg sol-light-text sol-green-tone

En levande blandstad

En levande stad skapas av att olika människor rör sig runt hela staden olika delar av dygnet. Innerstaden ska återbefolkas och bindas ihop tydligare med resterande stadsområden. Vattnet ska tillgängliggöras och fler delar av älvstränderna befolkas genom husbåtar. Ytterstadens orter ska utvecklas till attraktiva småstäder och stationssamhällen. Alla göteborgare ska ha kort avstånd till mindre, bostadsnära parker och idrottsplatser. Större kvalitativa stadsparker ska värnas och utvecklas med god tillgänglighet för alla.

Vi vill se gemensamma grönytor som skapar gröna lungor i vår stad, för umgänge och rekreation. Vi vill värna träden i Göteborg då de bidrar med biologisk mångfald och en mer trivsam stadsmiljö. De gamla träd vi har i staden idag ska tas hand om så länge det går och vi ska se till att plantera nya för kommande generationer.

Stadsplanering

Göteborg ska ha en högre och jämnare täthet över staden och skapa sammanhängande stråk som gör det lättare att transportera sig via gång eller med cykel. All stadsplanering bör utgå från en tydlig idé om hur staden ska se ut och fungera på sikt. Det är även viktigt att säkra möjligheter till kommunal verksamhet, robust kollektivtrafik och rekreation.

Göteborg ska ha levande gatuplan för ökad trygghet. Staden bör ta en aktiv roll genom exempelvis fler förskolor, äldreboenden eller föreningslokaler i bottenplan. Fokus ska ligga på lägre byggnader och kvartershus, men höghus och skyskrapor ska uppmuntras där de passar in. Variationen av boendeformer behöver öka med fler småhus, lägenheter i alla storlekar, student- och seniorboenden.

Trafik

Göteborg bör i första hand byggas ut på redan ianspråktagen mark. På så vis utnyttjas befintlig infrastruktur både över och under mark. Göteborg ska inte utvidgas på naturområden och jordbruksmark. Jordbruksmarken ska särskilt värnas för mer närproducerad mat, fler gröna näringar och stärkt självförsörjningsgrad.

Den tillgängliga staden skall prioritera framkomligheten för gång, cykel, kollektivtrafik samt näringslivets transporter, men fortsatt ge god tillgänglighet för biltrafiken. Bilarnas fart behöver dock anpassas mer utifrån mänsklig hastighet. Principen förorenaren och nyttjaren betalar ska i högre grad tillämpas. Staden ska verka för att trängselskatten differentieras och att emissionsklass beaktas.

Trafiken i centrala Göteborg ska senast 2030 vara fossil- och utsläppsfri genom en ny miljözon. Antalet parkeringsplatser behöver anpassas så att staden når sina miljö- och klimatmål samtidigt som besöksnäring, handel och tillgänglighet fortsatt värnas. Stadens parkeringar bör i högre grad flyttas från kvartersmark till främst parkeringshus. Laddinfrastrukturen ska byggas ut och fler parkeringsplatser användas av fordon tillhörande bilpooler. Göteborg ska ge förutsättningar för nya transportlösningar från näringslivet.

Centerpartiet vill

  • Få ner utsläppen och skapa en utsläppsfri innerstad år 2030
  • Skapa bättre förutsättningar för husbåtar och tiny houses
  • Bygga en blandstad där både bostäder, näringsverksamhet och kommunal service finns på samma plats
  • Öka tillgängligheten över älven och södra skärgården genom fler förbindelser
  • Göra Göteborg till Sveriges bästa cykelstad
  • Bygga ut stadens laddinfrastruktur

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.