Återvinning för alla

INSÄNDARE

Centerpartiet vill ha återvinningscentraler på hela Gotland, året runt. Återvinning av förpackningar måste dessutom vara tillgängligt för alla hela tiden! Vi gick med på kompromissen att kraftigt minska öppettiderna för återvinningscentralerna i Ljugarn, Burgsvik, Klintehamn och Fårösund för att vi över huvud taget skulle kunna ha det öppet under vintermånaderna.

Centerpartiet anser att en dag öppet i veckan är bättre än ingenting alls, och för oss är det viktigt att återvinningscentralerna fortfarande är tillgängliga på hela Gotland, även om det är i begränsad omfattning.

Förvaltningen tog över driften eftersom anbuden som kom in var alldeles för dyra, och avtalet som snart skulle gå ut inte gick att förlänga.

Men informationen kring förändringen och öppettiderna har inte nått ut till gotlänningarna på ett bra eller smidigt sätt. Jag har därför i en interpellation till tekniska nämndens ordförande Mariette Nicander frågat kring detta, och om det kommer vara så att Region Gotland fortsätter driva återvinningscentralerna eller om det ska ske en upphandling?

Tyvärr har återvinningen av förpackningar blivit kvar innanför stängslet, vilket inte var tanken. För Centerpartiet är det självklart att återvinning av förpackningar är lättillgängligt för alla gotlänningar dygnet runt och därför frågade jag om det i interpellationen.

Återvinning är viktigt för ett hållbart samhälle, Centerpartiet vill inte att det hanteras slarvigt!

Eva Ahlin (C), ledamot regionfullmäktige