Hallänningar på plats under Centerpartiets första rikstäckande stormöte efter valet

Efter en höst fylld av förhandlingar och ett envist parlamentariskt läge är det nu dags för centerpartister från hela Sverige att samlas för att diskutera rörelsen framåt. Det är Centerpartiets årligen återkommande stormöte Kommundagarna som i helgen går av stapeln i Umeå. Flera halländska politiker kommer att vara på plats.

Centerpartiet gjorde ett bra val 2018, och finns nu i ledande position i över 200 av landets kommuner, samt i alla regioner utom två. Centerpartiet Halland har en tredje plats när Centerpartiets starkaste riksdags- samt region- och landstingsfästen rankas.

Efter den politiskt intensiva period som pågått efter valet 2018, är det den 1–2 februari dags för Centerpartiets ledande politiska företrädare från kommun, landsting och regioner att mötas i Umeå. Där kommer centerpartister från hela landet att träffas för att få nya kunskaper, idéer och kontakter till det fortsatta arbetet i kommuner och regioner.

Från hela landet

Under Kommundagarna kommer flertalet Centerpartistiska kommunpolitiker att medverka.

- Jag ser fram emot att delta i kommundagarna för att på så sätt kunna diskutera och dela erfarenheter med Centerpartister från hela landet, säger Anneli Andelén som för första gången ska delta i kommundagarna.

Lär av varandra

- Att mötas över kommun- och regiongränser är ett smidigt sätt att lära av varandra och tanka av kloka initiativ från hela Centersverige, som vi kan utveckla till Hallands fördel, säger Fredrik Hansson, Kungsbacka.

Hallänningar som deltar i kommundagarna

Anneli Andelén, oppositionsråd i Falkenberg

Jenny Axelsson, kommunråd i Halmstad