Allmän rösträtt - ingen självklarhet

Sverige styrs genom demokrati. All offentlig makt utgår från folket. Du kan påverka hur landet styrs, bland annat genom att rösta. Men så har det inte alltid varit.

Lena Språng, Varberg

Genom historien har individer och grupper stängts ute från politiskt inflytande av olika skäl. Beslutet om allmän och lika rösträtt för 100 år sedan innebar inte att alla människor hade rösträtt 1921. Steg för steg har rösträtten, valbarheten och andra politiska rättigheter utökats och blivit mer jämlika.

I dag har alla svenska medborgare som fyllt 18 år rösträtt i valet till riksdagen. Personer utan svenskt medborgarskap kan rösta i kommun- och landstingsval om de bott i kommunen i minst tre år.

Några röster om dagens hot mot demokrati

- Fri konst är en del av demokratin

– Jag tycker det är en farlig väg att gå. En av konstens funktioner är att vara utmanande och provocerande, och få igång diskussioner. Det är fundamentalt i ett demokratiskt samhälle att konsten ska vara fri, säger Lena Språng som är ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Varbergs kommun till SVT Halland med anledning av att SD vill sätta stopp för provocerande konst i Varbergs kommun.

- Vårt budskap är glasklart

”När en allt mer aktiv högerpopulism gör avtryck runt om i Sverige, förbjuder prideflaggor och censurerar samtidskonst, när HBTQ-utställningar vandaliseras och när hat och hot härjar som en farsot i den offentliga debatten. Då är vårt budskap glasklart.

Vi kommer inte vika ner oss. Vi kommer fortsätta stå upp för ett öppet, liberalt och tolerant samhälle. Inte för att det alltid är lätt, men för att det alltid är rätt.

För oss är kampen och respekten för allas lika värde, medmänsklighet och humanism inte en fråga om opinionsstöd. Den är en självklar grund i ett anständigt Sverige.”

Ur Annie Lööfs tal på partistämman i Karlstad 2019

Så tycker Centerpartiet

Centerpartiet arbetar för att bevara och utveckla demokratin. Vi vill att du ska få bestämma mer över din vardag – var du än bor.

• Makt ska finnas så nära människor som möjligt
  • Ha en allsidig och oberoende press i hela landet
  • Lagar och regler ska gälla lika för alla

I mer än 100 år har Centerpartiet varit med och gjort skillnad

Se filmen från partistämman i Karlstad!