Kulturreservatet Åsens by spelar en viktig roll i kommunens utveckling

Kommunfullmäktige i Aneby kommun fattade den 29 mars beslut om styrelsesammansättningen för kulturreservatet Åsens by 2021-2023. Tobias Kreuzpointner (C) har fått fortsatt förtroende att ingå i styrelsen som en drivande kraft för en hållbar utveckling av reservatets verksamhet. En verksamhet som består av både förvaltning, pedagogiskt uppdrag och kulturturism.

- Åsens by är Småland och en kulturhistorisk skatt där vi kan ge underbara upplevelser till familjer och turister, upplevelser om historia och mat, om gårdarnas människor och djur. Därför kommer jag även i fortsättningen arbeta för Åsens bys utveckling, säger Tobias Kreutzpointer (C), styrelseledamot Åsens by.

Åsens by är ett välbesökt kulturreservat i Aneby kommun. Som reservatsförvaltare har Aneby kommun ett ansvar för att reservatet sköts och utvecklas på rätt sätt, denna del har lagts i en stiftelse. Kulturreservatet bildades 2000 och kategoriserades som ett unikt minne från en svunnen tid. I Sverige finns bara ett fåtal liknande platser att uppleva.

Att ansvara för ett kulturreservat som Åsens by för med sig en rad åtaganden, reservatet måste skötas och utvecklas för att det ska vara attraktivt att besöka. För drift och skötsel av reservatet är kommunens och statens medfinansiering avgörande. Det goda samarbetet med Länsstyrelsen i Jönköpings län har varit oerhört betydelsefullt för reservatets fina utveckling så här långt.

- Att det finns en större potential för Åsens by är givet, men vi måste driva utvecklingen på ett hållbart sätt. Det är trots allt ett reservat och då handlar det om att bruka utan att förbruka, säger Beata Allen (C), kommunstyrelsens ordförande i Aneby kommun.

I december 2020 tecknades ett nytt avtal mellan Aneby kommun och stiftelsen Åsens by. Centralt för avtalet är samverkan. Åsens by har stor potential att stärka sin roll ytterligare, både vad gäller de pedagogiska delarna men även vad gäller turismverksamheten. Åsens by är också en viktig medaktör till kommunen, inte minst för att möjliggöra platser för arbetsmarknadsåtgärder.

- I föränderliga tider som nu behöver vi en påminnelse om var vi kommer ifrån, hur vi levde förr, vilka vi är. Därför är det viktigt att vi utvecklar Åsens by och ser till att reservatet ger oss perspektiv på tillvaron, avslutar Tobias Kreuzpointner.