Kommunfullmäktige 2 maj 2024

Lena Sumedrea är ordförande i kultur och fritidsnämnden. På fullmäktigemötet var hon uppe i talarstolen för att understryka betydelsen av att främja och stödja civilsamhällets roll och delaktighet i samhällsutvecklingen.

Stadskontoret har genomfört en utvärdering av "Program för samspelet mellan kommunen och civilsamhället" som antogs av kommunfullmäktige 2018-12-20. Utvärderingen visade på positiva aspekter av samarbetet, men även på behovet av revideringar och förtydligande. Lena menar att civilsamhället och föreningslivet har haft stor betydelse för Jönköpings kommun genom åren och samverkan mellan Jönköpings kommun och civilsamhällets aktörer har varit bevisat god. Genom organiserade möten och ständig dialog har samarbetet kommit att bli ännu mer strukturerat och effektivt. Denna samverkan mellan kommunen och civilsamhället, tillsammans med stadens vision och värdegrund, understryker betydelsen av att främja och stödja civilsamhällets roll och delaktighet i samhällsutvecklingen.

För Centerpartiet är ett samhälle där varje människa får utvecklas och bidra efter egna förmågor och intresse grundläggande. Vi tror att det civila samhället och människornas frivilliga organisering är en fundamental del av varje väl fungerande demokrati och välfärdsstat. Det är viktigt för personlig utveckling, kreativt skapande och innovation. Det utgör också ryggraden i ett öppet samhälle och en långsiktigt hållbar demokrati.