Extra stöd till länets kulturliv och kultur för barn och unga

Per Eriksson, ordförande i regionala nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet.

Länets kulturliv får 2,5 miljoner kronor extra i stöd från Region Jönköpings län för att återstarta kulturaktiviteter som varit på sparlåga under coronapandemin. 500 000 kronor ska gå till kulturinsatser för barn och unga, med fokus på att göra höstlovet till ett kulturlov.

Tidigare har 19 organisationer i Jönköpings län beviljats sammanlagt cirka 4,9 miljoner kronor som verksamhetsbidrag för 2021. Nu får de också dela på en generell förstärkning på 1,5 miljoner kronor, fördelat i relation till storleken på tidigare bidrag.

Årligt verksamhetsbidrag till kulturområdet

Region Jönköpings län ger verksamhetsbidrag till kulturorganisationer i Jönköpings län som bedriver stadigvarande verksamhet inom kulturområdet. Detta eftersom verksamheterna bedöms viktiga för länets kulturpolitiska infrastruktur.

– Denna förstärkning sker nu för första gången under pandemin, och är ett direkt stöd som bidrar till deras fortlevnad, bland annat genom att täcka förluster som de kan ha fått under det gångna året. Vi gör också en viktig satsning på kultur för barn och unga under höstlovet, säger Per Eriksson (C) ordförande i nämnd för arbetsmarknad, infrastruktur och attraktivitet, som arbetat fram underlaget och tillstyrkt de extra kulturpengarna.

Höstlovet ska bli kulturlov

Regionstyrelsen beslöt också att avsätta 500 000 kronor för kulturaktiviteter för barn och unga. Bakgrunden är förstås coronapandemin som kraftigt minskat möjligheten för barn och unga till olika kulturaktiviteter, som bland annat museer, teaterföreningar och skolor.

Därför planeras nu en punktinsats där höstlovet också ska bli ett kulturlov. Aktörer inom den så kallade kultursamverkansmodellen, föreningar, studieförbund och kommuner har möjlighet att söka pengar för föreställningar och andra kulturupplevelser som genomförs under höstlovet, och som ska vara utan avgift för deltagarna.

Extra pengar till stipendier

Utöver den generella förstärkningen till 19 organisationer, blir det också extra arrangemangsbidrag samt extra pengar till kultur- och arbetsstipendium.

19 organisationer får förstärkning

Dessa 19 föreningar får en generell förstärkning. Belopp inom parentes är tidigare beslutat verksamhetsbidrag för 2021:

* Huskvarna Folkets Park (204 000) + 64 000
* Jönköpings läns arkivförbund (50 000) + 15 000