Tranås
  • / Kyrkan

Kyrkan

Tack för allt stöd. Nu ska vi se till att arbeta för Kyrkans bästa i Adelöv, Linderås och Säby församling

Bild

Några av våra kandidater i kyrkovalet, Frv Bodil Nordgren, Stefan Gustafson, Gösta Ripenås, Boel Lago, Leif Andersson

Närodlad politik för en öppen folkkyrka

Församlingarna i Adelöv, Linderås och Säby utgör grunden för kyrkans verksamhet, i en folkkyrka öppen för alla.

Vi arbetar för:

• Att bevara våra församlingar som utgör grunden för kyrkans verksamhet.
  • Att vår värdefulla barn- och ungdomsverksamhet kan bestå och utvecklas i alla församlingarna, och därigenom utgöra en viktig resurs för kyrkans framtid.
  • Att stödja musikverksamheten som en betydelsefull del i gudstjänstliv och församlingsarbete.
  • Att stärka församlingsbornas delaktighet i församlingsarbetet.
  • Att öka samverkan mellan kyrkan, föreningar och organisationer i bygden.

Framtidstro

Centerpartiet har engagemang och hjärta för kyrkans framtid. Vi står för en öppen folkkyrka, där vi inte utestänger någon, med stark lokal förankring i Adelöv, Linderås och Säby församlingar.

Vi tror på varje människas förmåga att själv forma sin framtid, oavsett var du bor och varifrån du kommer. Vi vill att kyrkan i Tranås ska vara en kraft för tolerans och en plats för gemenskap. Kyrkans företrädare ska vara närvarande i vardagen och finnas på plats både i glädje och sorg.

Centerpartiet värnar om och vill utveckla det ideella engagemanget i gudstjänster och annan församlingsverksamhet. Kulturlivet är viktigt, inte minst körsången som är en källa till glädje och gemenskap.

Förtroendevalda i Svenska kyrkan

Kyrkofullmäktige
Ordinarie

Leif Andersson, Säby, Ordförande