Kultur- och fritidsnämnden

Centerpartiets gäng i kultur- och fritidsnämnden! Vi har just avverkat vårt första nämndsmöte den här mandatperioden. I bibliotekets lokal Skogsdungen med briggen Maria som tryggt vakar över oss, tar vi kloka beslut som gynnar kultur- och föreningsliv i vår kommun.

På vårt bord ligger frågor om bl a våra bibliotek, fritidsgårdar, idrottsanläggningar, motionsspår, utegym och föreningsbidrag. Vi har lagar, reglementen, planer och en och annan policy som styr oss och ger en stabil grund varpå vi sedan kan fatta beslut. I slutänden kanske våra beslut gör att just du går på ett musikarrangemang på biblioteket eller på sagostund med ditt barnbarn, eller upptäcker ett vandringsstråk längs Alsterån.

Varje år delar vår nämnd ut ett kulturpris och ett idrottspris. Det är ett fint sätt att visa på förebilder och hylla dem som gör insatser för andra oavsett om det handlar om musik, konst eller en idrottsprestation. Fundera på om inte du vet någon, eller några, som gör det där lilla extra som är värt att lyfta fram. På vårt nationaldagsfirande i Mönsterås Hembygdspark uppmärksammar vi våra pristagare.

Det vi är riktigt stolta över är att Mönsterås år efter år ligger i topp i länet när det gäller bästa friluftskommun. 2022 är vi bäst! Vi är på 29:e plats i landet, inte illa! Vi är också stolta över vår Walk of Fame i Mönsterås hamn. Där hyllar vi invånare från vår kommun som gått före och gjort viktiga och givande insatser för vår bygd.

Har du idéer som kan göra Mönsterås till en ännu bättre kultur- och fritidskommun, hör gärna av dig till oss!

Bli medlem i Centerpartiet