Blomstrande näringsliv och levande landsbygd

Mönsterås är en kommun med mycket bra företagsklimat. Vi i Centerpartiet är stolta över att ha varit med och skapat detta. Vi måste dock få fler nya företag i kommunen och vi måste skapa förutsättningar för tillväxt i de företag som redan finns. 22% av kommunens företag drivs av kvinnor. Det innebär att det finns en stor potential i att få fler kvinnor att starta företag. Därför lägger Centerpartiet fram ett program för företagande, jobb och tillväxt. Därmed skapar vi förutsättningar för fler jobb, inkomster och finansiering av den gemensamma välfärden. Vi vill också satsa på ung företagsamhet.

Centerpartiet har sina rötter på landsbygden och inom de gröna näringarna. Vi glömmer inte vår historia och vi kommer aldrig att sluta tro på framtiden för skogs- och lantbruket. Näringarna har stor ekonomisk betydelse för vår kommun.

Centerpartiet i Mönsterås kommun vill:

• Stimulera kvinnligt företagande genom ett företagslyft för kvinnor
  • Öka kompetensförsörjningen till företagen och skapa goda möjligheter till jobb för våra unga genom ökat samarbete mellan skolan och näringslivet
  • Behålla ett nära samarbete mellan företagen och kommunen för att fortsätta ha länets bästa företagsklimat
  • Erbjuda mark och lokaler till företag som vill etablera sig och utvecklas i vår kommun
  • Fortsätta satsningen på företagande inom de gröna näringarna genom bl.a. tillverkning av biogas
  • Fortsätta vår utbyggnad av fibernätet på landsbygden. Under 2023 ska 98% av kommunens företag och fastboende ha tillgång till fast uppkoppling
  • Utveckla Mönsterås kommun som turistmål. Vi ska bli bättre på att ta tillvara möjligheterna genom att utveckla friluftslivet och att stötta våra turistföretag
  • Underlätta för företagen att jobba med hållbarhet och den gröna omställningen. Vi ska vara aktiva med rådgivning och positiva i tillståndsprocesser som gäller investeringar i hållbar teknik

Bli medlem i Centerpartiet