Bygga och bo i hela kommunen

Mönsterås ska vara en attraktiv kommun att leva och bo i. Därför behövs goda förutsättningar för att bygga nytt eller bygga om sitt boende i alla våra tätorter och på landsbygden. Det är även viktigt att det finns olika typer av boenden på alla våra orter.

Boendet är en viktig del av livet och för många är det ett stort beslut när man väljer att byta boende. Då ska Mönsterås kommun kunna erbjuda attraktiva boendemiljöer där det finns möjlighet till nybyggnation. Lika viktigt är att det finns bra möjligheter och snabb handläggning för de som vill bygga om eller bygga till sitt boende. Bra framförhållning i planarbetet är viktigt så att även företag kan växa eller etablera sig i kommunen. I planeringsarbetet är trygghet en viktig aspekt. På landsbygden ska det finnas bra infrastruktur i form av bredband, mobiltäckning och ett bra enskilt vägnät. Centerpartiet vill ändra på strandskyddsreglerna så de inte hindrar byggnation kring mindre vattendrag.

Centerpartiet i Mönsterås kommun vill:

• Att Mönsterås ska vara kommunen där fler kan förverkliga sin dröm om ett boende. Skyndsamhet och smidighet i arbetet med att ta fram nya detaljplaner och andra planer är viktigt
  • Erbjuda tomtmark i attraktiva lägen i samtliga tätorter. Mönsterås bostäder ska kunna erbjuda attraktiva lägenheter i alla orter
  • Se över gamla planer med mål att öka byggrätter som t ex tillbyggnationer av uterum och dubbelgarage
  • Slutföra ortsanalyserna och följa upp dem i respektive tätort för att genom dialog med invånarna fortsätta utvecklingen i kommunen
  • Att handläggning av bygglov och andra tillstånd ska vara smidig och enkla bygglov ska kunna ”lämnas över disk”
  • Att miljöperspektivet drivs och att vi är stolta över att Mönsterås kommun har en träbyggnadsstrategi. Kommunens byggande ska vara hållbart utifrån miljö- och energisynpunkt
  • Att ändra strandskyddslagstiftningen. Centerpartiet verkar för förändringar som ger större möjlighet att planera för boenden vid vattendrag, sjöar och längs med kusten
  • Att boende i kommunen ska känna sig trygga i sina hem och ute i samhället genom t ex gatlysen längs våra cykelvägar

Bli medlem i Centerpartiet