En skola där alla får förutsättningar att lyckas

Skolan och barnomsorgen tillhör en av kommunens viktigaste verksamheter. Vi har under många år jobbat långsiktigt för att alla barn och unga i vår kommun ska få en bra utbildning. Skolan i Mönsterås kommun har betydligt mer resurser än snittet i jämförbara kommuner. Vi vill fortsätta satsa på hög lärartäthet, kompetensutveckling av lärarna och vi vill behålla skolor i alla orter i kommunen.

2021 rankades Mönsterås som länets bästa skolkommun av Lärarförbundet. Resurstilldelningen och lärartätheten framhölls som två framgångsfaktorer. Vi ser att studieresultaten blir bättre och bättre. Skolan i Mönsterås kommun ligger nu i topp i länet när det gäller meritvärden i åk 3, åk 6 och åk 9. Vi är självklart väldigt stolta över det.

Många av våra skollokaler börjar bli gamla och behöver rustas upp eller förnyas och skolgårdarna behöver ses över. Vi behöver också bli bättre på att attrahera eleverna att välja våra skolor och förbättra samarbetet mellan skola och näringsliv. För detta är det viktigt att hela utbildningskedjan hänger ihop från förskola, grundskola, gymnasium till Komvux.

Centerpartiet i Mönsterås kommun vill:

• Fortsätta vårt framgångsrika kvalitetsarbete i skolan bl.a. genom att öka andelen legitimerade lärare
  • Systematiskt se över och förnya våra skollokaler genom upprustning eller nybyggnation
  • Verka för ökad valfrihet inom barnomsorgen. Vi ser positivt på privata initiativ
  • Verka för att samtliga förskolor blir certifierade enligt reglerna för grön flagg
  • Att frukost erbjuds på samtliga grundskolor
  • Satsa på elevhälsan. Vi vill jobba både förebyggande och främjande med särskilt fokus på den psykiska hälsan
  • Intensifiera arbetet mot narkotika både i skolan och övriga samhället
  • Stärka samarbetet mellan näringslivet och Mönsteråsgymnasiet samt Komvux. Ett stärkt samarbete ökar attraktiviteten på våra utbildningar

Bli medlem i Centerpartiet