Hållbar klimat- och miljöpolitik

Miljö- och klimatfrågan är en av vår tids viktigaste frågor. Centerpartiet har i årtionden varit drivande i miljöfrågor och står även för en mycket ambitiös energi- och klimatpolitik. Nuvarande och kommande generationer förväntar sig att omställningsarbetet för ett hållbart samhälle skyndas på. Nu gäller det att vässa åtgärderna betydligt. För att nå vårt ambitiösa mål krävs att vi satsar på förnybar energi, biologisk mångfald och går mot en mer cirkulär ekonomi. Mönsterås har under lång tid verkat för etablering av klimatneutral energiproduktion genom vatten och vind. Nu vill vi blicka framåt och även utvecklas till en solpanelskommun. Som kustkommun blir vi ständigt påminda om hur beroende vi är av rent och friskt vatten. Arbetet med att minska övergödningen i Östersjön måste fortsätta och även säkerställande av dricksvattenproduktion av hög kvalitet.

Centerpartiet i Mönsterås kommun vill:

• Att alla kommunägda tak- och grönytor inventeras för att se var etablering av solpaneler är möjlig
  • Verka för en utbyggd laddinfrastruktur och att nya detaljplaner utformas så att de underlättar montage av solpaneler
  • Att kommunens förvaltningar enbart har fossilfria maskiner och fordon senast 2026
  • Att på kommunägd mark bevara höga naturvärden och skapa en biologisk mångfald med t ex slåtterängar, bikupor och hyggesfria områden
  • Att fler rekreations- och friluftsområden, med hög tillgänglighet, skapas för kommuninvånarnas välbefinnande
  • Att i alla upphandlingar av tjänster, material och maskiner ska hållbarhetskraven alltid beaktas
  • Att kommunens produktion av dricksvatten säkerställs och att en hög kvalitet ska hållas
  • Underlätta för kommuninvånarna att nå en hållbar livsstil och kunna göra hållbara val i vardagen
  • Verka för en permanent samverkan mellan Miljö- och byggförvaltningen och skolan med fokus på klimat och miljö

Bli medlem i Centerpartiet