Trygg vård och omsorg

För Centerpartiet är vård och omsorg högt prioriterat och tilldelas mest resurser i kommunens budget. Mönsterås satsar betydligt mer pengar på äldreomsorgen än jämförbara kommuner. Vi har en bra verksamhet som får fina betyg i olika brukarundersökningar.

Under de senaste åren har vi bl.a. byggt det fina äldreboendet Solhem. På Solhem finns både äldreboende, förskola och ett LSS-café. Vi tror mycket på kombinationen där barn och äldre kan ha mycket glädje av varandra.

Inför framtiden ser vi stora utmaningar, bl.a. med en åldrande befolkning och ökande psykisk ohälsa i samhället.

Centerpartiet i Mönsterås kommun vill:

• Fortsätta satsa på god vård och omsorg så att de grupper som behöver hjälp ska känna tillit till verksamheten och trygghet i sin tillvaro
  • Fortsätta att satsa på medarbetarna som är vårdens och omsorgens viktigaste resurs, bl.a. genom utbildningar, kompetensutveckling, bra arbetsmiljö och ett gott ledarskap
  • Tillvarata den digitala tekniken och i samarbete med hälso- och sjukvården utveckla den Nära vården. Erbjuda digital teknik, bl.a. nattetid för tillsyn samt andra tekniska hjälpmedel. Den personliga omvårdnaden gäller alltid i första hand, tekniken är ett hjälpmedel som underlättar för både personal och vårdtagare
  • Utveckla fler boendealternativ såsom trygghetsboenden och seniorboenden. Planera för att utveckla, renovera och vid behov bygga nya boenden för äldre samt inom LSS-omsorg och socialpsykiatri
  • Att kommunen i samverkan med regionen utökar satsningarna på att motverka psykisk ohälsa bland barn och ungdomar.
  • Verka för att bryta ensamheten och öka gemenskapen mellan människor. I det arbetet spelar kommunens träffpunkter samt civilsamhället med olika organisationer en viktig roll
  • Verka för att utveckla kontaktpersoner/fritidskompisar till alla med beslut enligt LSS

Bli medlem i Centerpartiet